Diabolique
I serien får vi se äldreboenden, dagis mm som får en förbättrad trädgård av experter.
Titta på avsnitten här- Trädgårdsdrömmar på tv4-play

Jag gillade programmet.
Mysigt! smile.gif

Det tips jag tog med mig är att en perennrabatt smart planeras med 12 växter:
3 som blommar på våren
3 som blommar på sommarn
3 som blommar på hösten
3 som är vackra på vintern

Då får man en rabatt som är fin hela året.

Tre ledord är att:
Strukturera
Gruppera
Minimera

Minimalt antal sorter, men i större grupper 7-15 plantor av samma sort. Det ger ett mer harmoniskt och mindre plottrigt intryck.

Det ska jag försöka ha med mig i bagaget när jag ska anlägga perennrabatter. smile.gif
ingaröbo
Trevligt program tycker jag, även förra veckans avsnitt var bra tummenupp.gif
Peztis
Har spelat in dem, inte hunnit titta än men kul, det verkar ju lovande då.
octachoron
Jag tyckte inte dagens avsnitt var speciellt bra. Det var alldeles för mycket pratande om icke trädgårdsrelaterat, mycket fikande och väldigt lite bilder från själva skapandet (grävandet, planterandet osv) av trädgården.
Sedan visades det knappt något från den färdiga dammen och bara ett sortnamn i hela programmet nämndes. Man behöver ju inte säga alla sorter som används men nu var det för lite.

Förra programmet från förskolan var bättre i alla dessa punkter.
Diabolique
CITAT (octachoron @ 24-04-2012, 00:08) *
Jag tyckte inte dagens avsnitt var speciellt bra. Det var alldeles för mycket pratande om icke trädgårdsrelaterat, mycket fikande och väldigt lite bilder från själva skapandet (grävandet, planterandet osv) av trädgården.
Sedan visades det knappt något från den färdiga dammen och bara ett sortnamn i hela programmet nämndes. Man behöver ju inte säga alla sorter som används men nu var det för lite.

Förra programmet från förskolan var bättre i alla dessa punkter.

Jag gillade det andra avsnittet mer, just på grund av tipsen om att anlägga en perennrabatt.
Men du har helt rätt i att det nämns för lite om sortnamn, och så skulle jag ju vilja se det riktiga resultatet;
Hur ser det ut efter ett par år?! confused.gif
Natur liv
Jag har spelat in avsnitten och ska uppmuntra arbetskamrater att se dem. Kanske kan vi inspireras och förbättra utemiljön på jobbet. Det där med tunnel och båt från förskolegården vill jag göra i år ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon