andreas75
Hej.

Körde i gång på massiv front med plantering av bl.a. passionsfrukt, physalis, goji och en del annat inomhus.

Nu har dessa vuxit till sig rejält, men jag är orolig att jag är för sen att dela dessa växter.... - Nu sitter jag fast med ett par rejäla physalis i samma kruka. samma gäller för ett gäng passionsfrukter och goji.
Och jag antar att rötterna nu är rejält innästlade i varandra....

Går det att nu dela på dessa utan att ta kål på någon?... De är samtliga runt 50cm höga...
Finns det något bra trick för att separera dem?... blötläggning?, annat?

Hälsn
Andreas
Sabina87
Antigen så kan du knipsa av plantorna, så det bara blir en kvar per planta. Men då får du ju inte så många plantor. Eller så vattnar du rejält en stund innan så att jorden hinner suga åt sig. En del växter stimuleras av att man delar och rötterna tar lite skada. Men jag har ingen aning om just dessa gör det.
Dela på, de växer vidare tror jag =)
/Sabina
Peztis
Sabina har bra råd.
Du kan ju i alla fall börja med att lyfta dem ur krukan för att se hur trassligt det är. Ibland faller det isär lätt, det beror på hur rötterna är. Vissa har ju nästan bara som en pålrot och då är det ju inte så svårt. Andra gör det lite värre för oss som missar det där med särplantering och trasslar in både rötter och ovandel. Hur rötterna är på dessa vet jag inte.
andreas75
Tack för tipsen... Jag gör ett försök... Har så mycket så något dödsfall kan jag nog palla..

/Andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon