Full version: Plantering!
Elfrid
Jag ska anlägga en njurformad plantering till våren med perenner, en sten och ett prydnadsträd. Problemet är bara att det översta jordlagret består av lerblandad jord, mest lera och längre ner bara lera. Jag skulle vilja ha ett bra tips på hur man kan gå tillväga,dränering eller upphöjning av rabatten?? huh.gif
Kloro
Hej.
Jag hade grävt ett hål på ca 1m. Där hade jag fyllt upp med grus och singel till ca 1/2 meter. Sedan fyllt på med barkmull och jord. Grusen och singeln kommer att fungera som dränering i detta fall. Gör inte misstaget som jag gjorde med att bara gräva en grop på 1/2 meter. Då kommer växten att stå i aqua när det regnar mycket.

Lycka till.
Ingrid på Västkusten
Om man gräver en en meters hål och fyller på med singel och jord då agerar hålet brunn - d v s det kommer att mkt lättare välla in vatten som står där.
Tyvärr :-(

Snyggt att göra upphöjda rabatter är ju t ex marksten av olika slag, natursten, träsarger mm mm- kika gärna t ex på www.starka.se
www.skanska.se www.stackstone.com http://www.flisbyab.se/

mm för inspirationsbilder. Sistnämnda gilla rjag en hel del :-)

Hälsar Ingrid
Virgo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-03-2004, 09:17)
Om man gräver en en meters hål och fyller på med singel och jord då agerar hålet brunn - d v s det kommer att mkt lättare välla in vatten som står där.
Tyvärr :-(

Snyggt att göra upphöjda rabatter är ju t ex marksten av olika slag, natursten, träsarger mm mm- kika gärna t ex på www.starka.se
www.skanska.se www.stackstone.com http://www.flisbyab.se/

mm för inspirationsbilder. Sistnämnda gilla rjag en hel del :-)

Hälsar Ingrid

Stämmer bra.
Gjorde ett runt hål 1/2 m diameter 80cm djupt. Nu kan jag avända hålet till brunn.

Det är bättre att gräva dräneringsdiken och som Ingrid alltid påpekar "upphöjda" rabatter, bäddar.
kerstin z5-6
Dessutom kan du om du gör upphöjda rabatter utnyttja lerans vattenhållande egenskaper vid torka -Växter som tex rosor med djupa rotsysten söker sig ner i lera och triv s med den -Känsligare perenner som inte gillar vätan får torrare om fötterna ! smile.gif
Eva St
Tack Ingrid Flisby katalog redan beställd
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon