Förre ägaren planterade en granhäck, den är nu 12-13 meter hög...
Lite för högt, tycker jag, ca 2 meter skulle vara lagom, om man nu ska ha en granhäck alls.
Jag har sökt lite i forumet och gissar att det inte är så mycket man kan göra annat än att ta ner allt? Eller finns det nåt innovativt knep?
kerstinh
24-04-2012, 09:37
Oj, vad högt! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Har också för mig att man inte får kapa häcken bara sådär. Är alternativet att slänga hela, kan man ju alltid prova, men jag har förstått det som att den kommer att dö då. Vi har en ca 2,5 meter hög granhäck som jag i början inte gillade alls, men jag har lärt mig att uppskatta den väldigt mycket. Tråkigt att din är så himla hög. Hoppas du hittar en bra lösning.
Huggorm
24-04-2012, 09:47
Problemet är ju i första hand att gran inte skapar nya grenar från gammal ved. Är den gles nertill med barr bara långt ut på grenarna så kommer den aldrig att bli smalare igen. Släpper man iväg en granhäck rejält så är den sådan sedan.
Lämna 2 m höga stubbar med grenstumpar kvar, sen kan du plantera klängväxter mot stubbarna som får bilda en ny häck
Granrader var vanliga förr, och är det fortfarande där man säker effektivt lä. Man behöver höjd på träden för att få lä, med t ex 2 meter hög häck får man inte lä på 2 meter...
En kapad granrad ser ofta bedrövlig ut. Men ännu värre är faktiskt en gran eller gammal häck där man kapar in i den på sidorna, in i gammal ved. För där bryter den inte nytt alls, det som sker är att man kommer in till barrlösa partier. Visserligen levande, men inte gröna...
En gran som man kapar topparna på brukar försvara sig med att skicka 4-5 nya toppar i rask fart. Dessa växer ut nära snittstället, som ibland hinner bli rötskadat innan de nya topparna hjälpt till med övervallningen. Oavsett om övervallningen hinner ske innan området blir rötskadat så är så många toppar från ett ställe inte stabilt i längden. Man kan visserligen kapa bort alla utom en, men då är man inne på att göra nya snittytor igen och en frisk gran svarar med att forsätta skicka snabbväxande toppar.
I värsta fall, och detta har ofta med ålder och vitalitet att göra, händer inget alls och granarna lever ett döende liv som toppkapade.
Bättre att söka ett annat alternativ, eller stå ut med att häcken är en granrad.
Granhäckar är väldigt vackra, tycker jag, och ganska ovanliga också.
Försök att hitta på något sätt att trivas med dem.
Ni som kan det här med träd: Kan man klippa små "gluggar" för att få lite mer ljus? (Bara en idé istället för att ta ned.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.