andreas75
Hej.

Började förodla mina dahlia-knölar en vecka sen i krukor...
Nu växer de brutalt mycket mer än jag räknat med... Skotten kom upp efter ett par dagar, och nu verkar flera av dem växa med över 2cm / dag.

Det kommer bli ohållbart, då jag har minst en månad till innan utplantering... krukorna kommer bli för små, och utrymmena i fönstrena kommer inte räcka till.

Finns det något sätt att bromsa tillväxten på dem?, Täcka dem? eller annat?

/andreas
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda man kan göra är att ställa dem svalt ca +10-12C och riktigt ljust.

(täcker du dem växer de ännu mer för då sträcker sig växten för att försöka ta sig mot ljusare ställe)
rosita
Jag har samma problem, men mina står utomhus i skuggan på dagtid och det saktade ner farten.
En del av mina är redan 40 cm höga. Nu har jag även några utomhus hela dygnet med väv över och de står helt inne vid huset, så det går bra.
andreas75
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2012, 12:13) *
Det enda man kan göra är att ställa dem svalt ca +10-12C och riktigt ljust.

(täcker du dem växer de ännu mer för då sträcker sig växten för att försöka ta sig mot ljusare ställe)

Tack.

Kan jag ställa ut krukorna redan nu, och bara ta in dem om det blir minusgrader?... Eller måste jag härda ut dem.... det pendlar mellan 3-12 grader just för tillfället hos mig (zon 2, sthlm)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon