jeslin
Jag har ett bekymmer, jag har nämligen fastnad för en humlestör som jag målat svart och vill ha i min trädgård. Bekymret är att jag inte kan ha murgröna där (vilket är det jag helst vill ha) eftersom det är full sol hela dagarna (zon1). Jag köpte då en humle trots att jag inte är jätteförtjust i de stora, ljusgröna bladen. Efter att ha läst på lite inser jag att det inte kommer passa alls eftersom min största fasa är att växten ska sprida sig i gruset där stören står (jag har haft ett myntaproblem som lärt mig en läxa...) och läser nu att det är precis vad humlen ägnar sig åt. Suck.
Har googlat men hittar inget som kan passa. finns det clematis som klarar att klättra på en stör? Blir det då tillräckligt tätt om man blandar två olika clematis? Annat tips?

I en drömvärld skulle jag hitta en mörkgrön bladväxt, gärna vintergrön, som klättrar lite snällt uppför stören och inte sprider sig i övrigt och som jag kunde samplantera med en blommande clematis. Men det är väl och förblir en drömvärld... har förstått att mörka blad oftast betyder att växten trivs i skugga?

http://husnr8.blogg.se/images/2011/imag3547-1_165965019.jpg
Finn Klematis
Hej!

Det finns ingen klematis som kan klättra på en humelstör.
Klematis klättrar med bladskaften och kan inte klättra på
något som är över 1-1,5 cm. Men om Du slår i 4 spikar
ca 30 cm över marken 4 spikar högst upp på stören och
sedan spänner ståltråd mellan spikarna så klättrar den
utan problem. Det måste vara långa spikar,ståltråden skall
vara 3-4 cm utanför stören.
Obs. Det räcker med en Klematis.

Finn
kerstinbern
Rosenbönor är ju det optimala, förutom att de inte är perenna.
jeslin
Tack för tipsen!

Det gör inte så mycket om det blir en ettårig växt. Finns det fler än rosenbönor som kan vara aktuella då? Klättrar rosenbönan utan ytterligare stöd?

Och bilden jag länkade till - glömde ju säja att det är ett exempel på vad jag är ute efter fast där används ju murgröna då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon