CITAT (perlind @ 24-04-2012, 16:28)

Under grannens stora tujahäck växer massa kirskål som letar sig in i vår trädgård genom rötter i marken som kryper under ett gunnebostaket och in i vår rabatt. Hur mycket vi än rensar bland kirskålen så kommer det nytt in från grannen.
Min fråga är nu om det finns någon typ av markband man kan köpa och slå ner i jorden utefter vårt staket så att det inte kommer in ny kirskål till oss och i så fall hur långt ner i marken måste dessa markband slås?
Kirskål blev min största fiende för 3 är sedan, fick några i min rabatt när jag tog upp en planta hos min mamma som har problem med kirsen, sköljde rent hela roten så att inget synliga och ovälkommna rötter blev kvar och trodde att detta skulle vara enkelt...tyvär så blev det en mardröm. Jag köpte då Rondup hos granngården och följde alla anvisningar som stog men detta gav inget resultat utan det kom bara mer och mer. Jag jobbar nu hos en jordgubbbsodling och fick blanda till lite av deras rondup som är betydligt starkare än vad privatpersoner som vi får köpa och det gav ett helt otroligt resultat, man ser efekten på några dagar om det är varmt och fuktig luft.
Det är inte att rekomendera att använda rondup på större områden utan tillstånd, jag penslade på kirsen med en liten pensel då det växer bland mina perenner.