perlind
Under grannens stora tujahäck växer massa kirskål som letar sig in i vår trädgård genom rötter i marken som kryper under ett gunnebostaket och in i vår rabatt. Hur mycket vi än rensar bland kirskålen så kommer det nytt in från grannen.

Min fråga är nu om det finns någon typ av markband man kan köpa och slå ner i jorden utefter vårt staket så att det inte kommer in ny kirskål till oss och i så fall hur långt ner i marken måste dessa markband slås?
jaj-51
En gräskant stoppar rötterna, men i skarvarna smiter rötterna lätt in ...

*Stintan*
Tror nog att det krävs ett betydligt bredare kantband än 9cm. Minst 30 cm skulle jag satsa på.
Man kan gräva ner gamla betongpannor stående t.ex.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2012, 18:43) *
Tror nog att det krävs ett betydligt bredare kantband än 9cm. Minst 30 cm skulle jag satsa på.
Man kan gräva ner gamla betongpannor stående t.ex.

Fast det kantbandet är faktiskt 20 cm. rolleyes.gif Vet dock inte om ens det räcker.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 24-04-2012, 18:47) *
Fast det kantbandet är faktiskt 20 cm. rolleyes.gif Vet dock inte om ens det räcker.

Ahh läste fel i hastigheten whist.gif men det finns ju smalare såna band också så jag tog för givet att det var ett sånt. Nej jag tror knappast att 20 cm räcker heller. Ska man ändå bemöda sig med att sätta en kant är det ju lika bra att sätta den så djupt ner så den gör nytta. Två kantband i höjd lite omlott kanske skulle funka.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 24-04-2012, 18:59) *
Ahh läste fel i hastigheten whist.gif men det finns ju smalare såna band också så jag tog för givet att det var ett sånt. Nej jag tror knappast att 20 cm räcker heller. Ska man ändå bemöda sig med att sätta en kant är det ju lika bra att sätta den så djupt ner så den gör nytta. Två kantband i höjd lite omlott kanske skulle funka.

Är nog rädd för att rötterna i så fall hittar skarven. Det otroligt vad de kan hitta på.
mamamaggan
Såg i dag att det finns " rotstoppsmattor " att köpa.

Jag skulle defitivt gräva ner något som är c:a 50 cm djupt , tro mig kirskål är inte lätt att hindra.

perlind
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2012, 19:45) *
Såg i dag att det finns " rotstoppsmattor " att köpa.

Jag skulle defitivt gräva ner något som är c:a 50 cm djupt , tro mig kirskål är inte lätt att hindra.

Var fanns de att köpa? Kan man hitta någon bild på Internet så man kan se hur de ser ut?
jaj-51
Jag har använt gräskant stoppet för att stoppa grannens kirskål.
Det räcker med 20cm om det grävs ner ordentligt.

Skarven blir någotsnär rotsäker om den utformas som ett T. Med spetsen in mot ogräset. Plastbandet är 9 meter långt så det blir inte så många skarvar.

Största problemet var att rensa rent på min sida ...

De flesta trädgårdsbutiker har det till försäljning Nelson
mamamaggan
CITAT (perlind @ 24-04-2012, 20:01) *
Var fanns de att köpa? Kan man hitta någon bild på Internet så man kan se hur de ser ut?

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig bättre men jag såg det antingen hos Granngården eller hos en plantskola som är ansluten till BoGrönt. Det är de två ställen där jag varit den senaste veckan och jag gick bara förbi en korg där jag läste något om " rotstoppsmatta ".
fvd
Vilket bra tips jag visste inte att det fanns sådant. Jag hade precis samma problem för några år sedan och jag talade med min granne om det och han frågade vad han kunde göra för det tog kål på hans gräsmatta. Sedan vandrade det vidare in i mitt stora trädgårdsland, Jag föreslog att han skulle lägga svart duk och så nytt gräs ovanpå och jag grävde i 20 timmar för att få bort allt på min sida och det funkade. Jag har något värre på gränsen mot en annan granne åkerfräken så där skall jag nu prova bandet. Tack !
ostberg
CITAT (perlind @ 24-04-2012, 16:28) *
Under grannens stora tujahäck växer massa kirskål som letar sig in i vår trädgård genom rötter i marken som kryper under ett gunnebostaket och in i vår rabatt. Hur mycket vi än rensar bland kirskålen så kommer det nytt in från grannen.

Min fråga är nu om det finns någon typ av markband man kan köpa och slå ner i jorden utefter vårt staket så att det inte kommer in ny kirskål till oss och i så fall hur långt ner i marken måste dessa markband slås?

Kirskål blev min största fiende för 3 är sedan, fick några i min rabatt när jag tog upp en planta hos min mamma som har problem med kirsen, sköljde rent hela roten så att inget synliga och ovälkommna rötter blev kvar och trodde att detta skulle vara enkelt...tyvär så blev det en mardröm. Jag köpte då Rondup hos granngården och följde alla anvisningar som stog men detta gav inget resultat utan det kom bara mer och mer. Jag jobbar nu hos en jordgubbbsodling och fick blanda till lite av deras rondup som är betydligt starkare än vad privatpersoner som vi får köpa och det gav ett helt otroligt resultat, man ser efekten på några dagar om det är varmt och fuktig luft.
Det är inte att rekomendera att använda rondup på större områden utan tillstånd, jag penslade på kirsen med en liten pensel då det växer bland mina perenner.
jaj-51
CITAT (ostberg @ 10-05-2012, 18:30) *
Kirskål blev min största fiende för 3 är sedan, fick några i min rabatt när jag tog upp en planta hos min mamma som har problem med kirsen, sköljde rent hela roten så att inget synliga och ovälkommna rötter blev kvar och trodde att detta skulle vara enkelt...tyvär så blev det en mardröm. Jag köpte då Rondup hos granngården och följde alla anvisningar som stog men detta gav inget resultat utan det kom bara mer och mer. Jag jobbar nu hos en jordgubbbsodling och fick blanda till lite av deras rondup som är betydligt starkare än vad privatpersoner som vi får köpa och det gav ett helt otroligt resultat, man ser efekten på några dagar om det är varmt och fuktig luft.
Det är inte att rekomendera att använda rondup på större områden utan tillstånd, jag penslade på kirsen med en liten pensel då det växer bland mina perenner.

Den största skilnaden på Roundupp för yrkesodlare och privat köpare är koncentrationen.
120g resp 360g / liter.

Högere koncentraton och lägre pris för yrkesodlare.
HelénE
CITAT (jaj-51 @ 10-05-2012, 20:00) *
Den största skilnaden på Roundupp för yrkesodlare och privat köpare är koncentrationen.
120g resp 360g / liter.

Högere koncentraton och lägre pris för yrkesodlare.

Man får alltså pensla fler gånger som privatodlare....
vanjalarsa
CITAT (perlind @ 24-04-2012, 16:28) *

Säg till grannen att rensa.....................
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
jaj-51
CITAT (HelénE @ 10-05-2012, 20:18) *
Man får alltså pensla fler gånger som privatodlare....

Eller späder ut roundupen lite mindre tummenupp.gif
Jonas L
Men räcker det att begränsa spridningen via rötter? Frösår sig inte kirskål? Jag undrar för det kryllar av de där bladen i skogskanten utanför min trädgård, så om jag ska sätta upp en försvarsmur och börja rensa så gäller det ju att de inte börjar dyka upp från frön lite här och var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon