Full version: Groddjur
Berit
[attachment=69476:groddjur_008.JPG]Nu är de på väg till dammen, underbart att höra dem och att se dem rolleyes.gif . Jag blir glad varje år de kommer traskandes på min veranda för att runda huset o plask ner i dammen. Ni är så välkomna.
Monarda
Underbart! wub.gif Men vad är egentligen skillnaden mellan en groda och en padda, är det bara storleken?
Huggorm
CITAT (Monarda @ 24-04-2012, 19:15) *
Underbart! wub.gif Men vad är egentligen skillnaden mellan en groda och en padda, är det bara storleken?

Det är ganska stor skillnad. Exempelvis lever paddor på torra land utom när de lägger ägg, medan grodor bara går iland i undantagsfall.
KRT
Största skillnaden, bortsett från att det är helt olik arter och olika familjer, är nog att paddorna går/kryper och grodorna hoppar....

Fast grodor är inte helt akvatiska, jag stöter ofta på dem uppe på land, men de går sällan långt från vatten, medan paddor kan påträffas verkligt långt från vatten....
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 24-04-2012, 18:27) *
Det är ganska stor skillnad. Exempelvis lever paddor på torra land utom när de lägger ägg, medan grodor bara går iland i undantagsfall.

Nej, grodorna lever inte i vatten heller. De är bara under parningen på våren.
KRT
CITAT (kerstinbern @ 24-04-2012, 19:33) *

Instämmer, dessutom glömde jag lövgrodor, de lever verkligen inte i vatten smile.gif
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 24-04-2012, 19:33) *

Okej, jag tycker det är där man oftast ser dem, eller åtminstone i närheten av vatten. De verkar åtminstone mycket mera beroende av vatten än paddor.
Berit
Jag har skickat två foton på olika individer, kan någon säga om det är paddor eller grodor?

thanks.gif
Alexander-VG-zon3
Vi har en groda här på uteplatsen, den har varit här i flera somrar. Närmast vatten är ån 600m bort.
Huggorm
CITAT (Berit @ 24-04-2012, 19:58) *
Jag har skickat två foton på olika individer, kan någon säga om det är paddor eller grodor?

thanks.gif

Padda, det ser man på den torr, matta vårtiga huden

CITAT (flaxss @ 24-04-2012, 19:59) *
Vi har en groda här på uteplatsen, den har varit här i flera somrar. Närmast vatten är ån 600m bort.

De behöver inte mycket vatten, här i skogen brukar de hållas i vattenfyllda traktorspår. Diken är också populära.
omk
Här, där jag bor, har vi sjöarna ganska tätt inpå på norra sidan av vägen och (förmodligen) bra övervintringsplatser för grodor och paddor på södra sidan av vägen.
Varje vår blir det "överflyttning" för amfibierna i ca 2-3 dar. Och då är de MÅNGA !! Man får kryssa fram i 20 km/h för att inte köra över dem.
Tack o lov så sker ju dessa förflyttningar på sena kvällen/natten, så biltrafiken är ju inte SÅ överväldigande direkt, men ändå blir ju en del överkörda crying.gif

Dock frossar grävlingen ! smile.gif Har, flera gånger, sett grävling mitt ute på vägen, smaskandes på nyskördade offer. Det är t.o.m så att grävlingen inte ens flyttar sig från vägbanan och då är det tur att man bara kör i 20-30 km/h !

I år var huvudförflyttningen på nätterna kring 10 april.

Edit; tror att de flesta "flyttarna" här hos mig, är paddor !
Huggorm
Det låter som ett bra ställe för vägverket att lägga ner tunnlar under vägbanan för paddorna att passera genom. Det finns på en del ställen redan.
omk
CITAT (Huggorm @ 24-04-2012, 22:31) *
Det låter som ett bra ställe för vägverket att lägga ner tunnlar under vägbanan för paddorna att passera genom. Det finns på en del ställen redan.

Jo, det har jag tänkt på också, men kruxet är att det är en ganska lång sträcka, säkert 4-5 km, och då lär det bli krångligt ...
Monarda
Har paddor/grodor tänder? giggle.gif

http://www.youtube.com/watch?v=LwrNy2lgITY
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon