Peztis
Ni måste ju se bilderna här på helt underbara träd!
Huggorm
Häftiga träd smile.gif

Undrar hur den där toaletten i baobabträdet fungerar? De har ju sin tjocka och ihåliga stam för att lagra vatten i under torrperioden, så det borde bli blött därinne? Och hur klarar sig trädet utan vatten?
Cilla
Kul sida, jag satte in den på vår facebooksida Trädinformation också!

Vatten för trädet med toa inuti? Upptaget av vatten sker ju långt ifrån stammen... Jaså, du menar lagring av näring och vätska? Den sker ju i hela trädets ved, borde vara ganska mycket massa i detta träd.

Eller missar jag något i din tankegång Huggorm?
Huggorm
CITAT (Cilla @ 25-04-2012, 23:11) *
Kul sida, jag satte in den på vår facebooksida Trädinformation också!

Vatten för trädet med toa inuti? Upptaget av vatten sker ju långt ifrån stammen... Jaså, du menar lagring av näring och vätska? Den sker ju i hela trädets ved, borde vara ganska mycket massa i detta träd.

Eller missar jag något i din tankegång Huggorm?
Jag hade fått för mig att stammarna var ihåliga som stora tunnor, men det verkar vara fel. Så vitt jag förstår har de ved som alla träd, men kanske mer porös än normalt för att kunna lagra mycket vatten. Då förstår jag lite bättre hur det är möjligt att göra stammen ihålig medan trädet överlever
Cilla
Jo, stammen är viktig för lagring också, men ihåliga träd kan leva länge eftersom de lagrar energier och vätska överallt, i rötterna också. Näringstransporterna sker i ett tunt lager strax innanför barken och finns det en strimma bark, finns det hopp! Träd som har stora ihåligheter lagrar också mindre, växer mindre, rensar ut onödiga grenar eller grenar som tar mer energi än de ger - och lever vidare i mindre format.
Huggorm
Hur är det med kärnan i exempelvis ekved eller tall? Så vitt jag förstår är det ved som inte längre används för att transportera vätska, men den kanske ändå kan lagra? Den är ju lika fuktig som splinten om man sågar ner en ek.
Cilla
Sant. Kärnveden har tidigare kallats för död eller inaktiv. Men det är den inte. Däremot ser inte näringstransport där. Den sker främst i sildelen, ett tunt skikt innanför barken som är det enda ställe som transport kan ske både upp till bladen och ned till roten. Och sedan sker transport upp också i de yngsta, yttersta årsringarna.
kerstinbern
En av de som nämns där är den Svensk-Amerikanske trädkonstnären Axel Erlandson:

http://en.wikipedia.org/wiki/Axel_Erlandson

http://www.google.com/search?hl=en&lr=...GB4fesgaequDTAQ
Gossen Ruda
Beträffande vattentransport. När jag en gång var utan torr ved och blev tvungen att elda med nyfälld märkte jag att kärnveden var ganska torr och gick att elda direkt. Går åtminstone på lärk och gran. Den yttersta decimetern ungefär var fuktig men innanför var det torrt.
mojan
Vilka fantastiska träd!
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2012, 11:22) *
Beträffande vattentransport. När jag en gång var utan torr ved och blev tvungen att elda med nyfälld märkte jag att kärnveden var ganska torr och gick att elda direkt. Går åtminstone på lärk och gran. Den yttersta decimetern ungefär var fuktig men innanför var det torrt.

Läs gärna boken "Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst" av Yngve Ryd

http://www.svd.se/kultur/litteratur/falnan...d-liv_30595.svd
Peztis
När jag tittar på dessa bilder så känner jag mig väldigt liten inför naturen. men det blandas med känslan av att vi människor minsann ska vara med och förstöra/förändra överallt där vi drar fram.

Bilden på det stora trädet som vuxit sig stort över ett stort stenhus är därför underbar - naturen kan kräva tillbaka!
Huggorm
CITAT (Peztis @ 26-04-2012, 21:00) *
Bilden på det stora trädet som vuxit sig stort över ett stort stenhus är därför underbar - naturen kan kräva tillbaka!

Det är inte vilket hus som helst, utan Angkor Wat. Men det är verkligen glädjande att de lät trädet stå kvar när de rensade bort resten av djungeln från tempelområdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon