Anne Gisela
Vi ska köpa växthus, och har ett potentiellt läge på tomten som har passerande skugga från omkringliggande träd och hus, det växlar mellan sol och skugga under dagen.

Jag är lite orolig att det blir för skuggigt dock... Finns det ngn generell tumregel för hur mga soltimmar per dygn som växthusets invånare behöver? Ska odla tomater, gurkor, örter, citrus och sådant vanligt.
Peztis
Det ska tydligen bara vara en fördel om det är vandrande skugga då problement med växthus annars är att det blir för varmt.

Mitt står också i vandrande skugga.
merlin68
CITAT (Peztis @ 25-04-2012, 16:06) *
Det ska tydligen bara vara en fördel om det är vandrande skugga då problement med växthus annars är att det blir för varmt.

Mitt står också i vandrande skugga.

Har också vandrande skugga, sol på fm och skugga em och lite sol igen kvällstid. Det funkar jättebra för just på sommaren kan det bli jättevarmt i växthus trots öppna fönster och då är det bra med lite skugga och man slipper skuggväv...
KRT
Vårt kommer också stå i vandrande skugga, sop på morgon, skugga några timmar på förmiddagen, sol hela eftermiddagen och kvällen.

Ofta kan man ju inte planera en trädgård efter växthuset, man får sätta växthuset där det får plats smile.gif

Dessutom, jag har odlat tomater på friland, och där de stod var det full sol från mitten på förmiddagen och sedan försvann den strax efter lunch. Det fungerade också bra, man kanske inte får så mycket tomater som om man har dem i full sol hela dagen, men å andra sidan fick jag alldeles tillräckligt med tomater för våra behov, så jag är nöjd tummenupp.gif
Ninni
Hej
Vårt växthus står i vandrade skugga. Bra för tomater men chili och paprika tyckte det var för svalt. Melon funkar inte heller. Men det beror ju på HUR mycket skugga det är på en dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon