miss piggy
17-03-2004, 19:00
Jag har fått vita små klumpar i blomjorden. Ofta ligger de på ytan...
Undrar om detta kan vara någonslags svamp eller kanske ägg från sorgmyggor eller liknande.... Har en hel del flugor runt blommorna. Tror mig se ett samband mellan flugornas favvo blommor och dessa klumpar...
Jag försökte beskriva klumparna för min mamma men hon tror att det är små frigolitbitar. Vad tror ni? det ser inte ut som frigolit. Konsistensen är som bitsocker som man krossar... typ...
Jag kan påpeka att jag plockat bort dessa frigolitbitar men att det kommit fler efter några veckor igen....
Mystiskt!
Gunvor Nilsson
17-03-2004, 19:37
Antingen är det perlite, som finns i vissa färdigblandade jordar och de gör att jorden blir porös. De flyter gärna upp på ytan när man vattnar. Ser ut som frigolitskräp.
Eller så är det vermiculite som man kan lägga på nysådder för att hålla fuktigheten och även reflekterar solljuset till plantorna (nu läser jag direkt från min påse!) Vermiculite är ett vulkaniskt material som består av aluminiumjärn och magnesiumsilikater. Ser inte ut som frigolit!
Så förmodligen är det perlite du har i din kruka! Du behöver inte vara orolig!
/Gunvor
miss piggy
17-03-2004, 19:47
Tack för ditt svar!
Har precis gjort en fruktansvärd upptäckt! Tittade NOGA ner i krukan med klumpar och upptäckte att den kryllar av små vita djur!!! Skitäckligt!!!
Det kliar på hela mig nu! Vad är det där?! Det konstiga är att jag bara ser dem i jorden och inte på bladen.
Vad ska jag göra?!
Gunvor Nilsson
17-03-2004, 21:32
Skrapa av det ytliga jordlagret och släng och fyll på med ny jord. Köp Provado på sprayflaska och spraya på jorden några gånger i veckan så blir du nog av med dom. Se upp med små flugor - spraya!!
/Gunvor
Troligtvis hoppstjärtar.
Tror Smed
miss piggy
17-03-2004, 22:12
Tack för tipsen!
När jag tittat ännu tydligare ser de nästan lite smått orange ut. De är väldigt små och inte lätta att se.
Tror ni att de är farliga på nått vis? Var kommer de ifrån??
Jag har spayat med såpalösning för det var det enda jag har hemma.... men ska testa det där provado. Finns det i vanliga blomster butiker?
Här kan du läsa mer om hoppstjärtar och andra otyg.
Växtdoktorn
Hej! De vita krypen i jorden brukar dyka upp de jorden är våt, dvs alltför väl vattnad. Prova att låta jorden torka upp en aning, då försvinner de. De gör i vilket fall som helst ingen skada på växten. Precis som du skriver går de inte lös på bladen utan håller till på jordytan. Flugorna kan vara sorgmyggor som gärna också dyker upp när man övervattnat. Även där gäller att låta jorden torka upp, då försvinner sorgmyggorna. Tror också det är fråga om perlite, vilket används för att göra jorden mer porös och därmed öka genomsläppligheten av vatten. Perlite finns med i vissa blomjordar, t.ex. Greenworld som jag använder. Den finns på ICA.
Lycka till!mvh Ann-Louise i Lycksele
miss piggy
18-03-2004, 10:48
Tack snälla ni för er svar!
Det är inte lätt att vara nybörjare! Men det är kul!
kerstin z5-6
20-03-2004, 10:58
miss piggy
25-03-2004, 21:17
Jag har provat att byta ut den översta jorden och spruta såplösning på jorden nu i en vecka. krypen kommer dock tillbaks...
Nu har jag kanske gjort något dumt när jag besprutade jorden med RADAR....
Djuren har jag dock inte sett på hela två dagar nu. Kanske de är borta förgått! Men hur går det för mina blommor? Är det farligt för blommorna med radar? Jag sprutade inte på bladen utan endast i jorden...
Blomman borde ju suga upp giftet ur jorden, eller?
Hej Miss Piggy! Jag tror inte växten skadats av det, men det viktigaste är att du inte vattnar för ofta i fortsättningen utan låter jorden torka upp en aning. Själv hade jag problem med sorgmyggor och deras larver ett tag, men om man inte låter det gå för långt, dvs låter bli att vattna så snart man ser dem, så är det i regel ingen fara. Låter man dem däremot vara så finns risk att de förstör frösådder o liknande. Så visst ska man va på sin vakt, helst dagligen!
mvh
Ann-Louise
miss piggy
27-03-2004, 12:06
Tack för ditt svar!
Krypen är tillbaks så nu är det dax för en radar dusch igen!
Verkar som jag måste vara ihärdig. Vattnar dock blommorna mer försiktigt nu. Har nog varit lite väl ivrig med vattnandet förrut....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.