|
Eva i Skåne
25-04-2012, 10:25
I helgen såg vi en koltrast som flög med byggmaterial till vår balkong och när vi tittade efter såg vi ett fint bo i skyddat läge i en hylla. Första reaktionen var att vi kan inte ha fågelbo på balkongen och snabbt hivade mannen det över balkongräcket. Sen tittade vi på varandra och tyckte det var så synd om lilla pippin. Inom en halvtimme eller så var maken ute och plockade upp boet och la tillbaka, dock utan sladdhärvan som varit underst. Vi trodde inte fågeln skulle komma tillbaka, men nästa dag såg vi att den byggt vidare och idag ligger hon där hela tiden verkar det som. Ägg på gång, gissar jag. Nu tycker vi det ska bli så spännande att följa utvecklingen
*Stintan*
25-04-2012, 11:04
Va mysigt!
Gossen Ruda
25-04-2012, 11:17
Tja, smaken är delad.  Jag hade nog hindrat vidare bobyggnad genom en sten i boet. Det finns tusentals andra ställen de kan bygga på.
Huggorm
25-04-2012, 11:22
Synd bara att ni inte kan vara ute på balkongen på en månad nu. Det vore dumt att skrämma bort fåglarna så ungarna dör.
Myosotis
25-04-2012, 17:15
Grattis! Så roligt att få följa en häckning på så nära håll!  När jag var liten hade vi ett koltrastbo på fönsterbrädan ett år, det var en bred specialfönsterbräda som mamma byggt för att alla kaktusar skulle få plats där på sommaren. En ytterkruka var en gammal kastrull vars handtag blev integrerat i boet. Det var helt fantastiskt att kunna stå på andra sidan fönsterglaset och titta på fåglarna så nära. Om ni vill kan ni försiktigt vänja dem vid er närvaro.
Skeppsråttan
25-04-2012, 20:54
Så jättemysigt att kunna studera dem på så nära håll, jag tror att jag hade fixat en "bogluttar-hörna" precis innanför fönstret. Det kanske går att fota sen till och med?
Grattis! Blir lite avis här  Visserligen är det svalor som har bon i taket ovanför vårt vardagsrumsfönster, men det är ju inte riktigt samma sak eftersom vi inte kan se bona. Fast trevligt att ha dem som grannar iaf
evelina
26-04-2012, 11:45
Oh vad mysigt!
sparvuggla
26-04-2012, 14:50
Jättekul för er. Och jag tror ni kan använda balkongen , bara ni är lite försiktigare än vanligt Det märks förresten här på svaren vilka som är riktiga naturvänner å en del andra......
Gossen Ruda
26-04-2012, 16:42
Kan ju nämna att koltrastar byggde ett bo i min jättebuxbom 1 meter från mitt arbetsrumsfönster där jag sitter och skriver nu. Boet verkar halvfärdigt men är övergivet sen nån vecka. Det händer ju så att bon övergivs innan de är klara. Det hade annars varit kul att följa utvecklingen, de hade varken stört eller störts av mig.
Flemming
01-05-2012, 17:11
CITAT (Eva i Skåne @ 25-04-2012, 11:25)  I helgen såg vi en koltrast som flög med byggmaterial till vår balkong och när vi tittade efter såg vi ett fint bo i skyddat läge i en hylla. Första reaktionen var att vi kan inte ha fågelbo på balkongen och snabbt hivade mannen det över balkongräcket. Sen tittade vi på varandra och tyckte det var så synd om lilla pippin. Inom en halvtimme eller så var maken ute och plockade upp boet och la tillbaka, dock utan sladdhärvan som varit underst. Vi trodde inte fågeln skulle komma tillbaka, men nästa dag såg vi att den byggt vidare och idag ligger hon där hela tiden verkar det som. Ägg på gång, gissar jag. Nu tycker vi det ska bli så spännande att följa utvecklingen  Gratulerar ! Glöm inte russin,lägg dom på ett litet fat,koltrastarna älskar russin men tydligen ingen annan fågel,vilket är bra... Okej,gråsparvarna har norpat några stycken men det var tydligen ingen hit. Bilder vill vi se !!! "dock utan sladdhärvan som varit underst" inget värmegolv i den holken
Huggorm
01-05-2012, 17:16
Äter de russin på sommaren också? Jag trodde det var mest på vintern
Flemming
01-05-2012, 17:38
CITAT (Huggorm @ 01-05-2012, 18:16)  Äter de russin på sommaren också? Jag trodde det var mest på vintern Jo,men inte speciellt mycket,tre-fyra russin per fågel/gång och troligtvis är det ett par som kommer några gånger per dag. Men just i dag såg jag en yngre förmåga (svagt orange näbb) så kanske dom är fler än jag tror...
Eva i Skåne
02-05-2012, 17:46
Jag tror den valt ett nytt ställe  Den har inte varit där på flera dagar och inga ägg finns, vilket ju är tur nu när inte mamman kommer dit längre.
Flemming
02-05-2012, 22:05
CITAT (Eva i Skåne @ 02-05-2012, 18:46)  Jag tror den valt ett nytt ställe  Den har inte varit där på flera dagar och inga ägg finns, vilket ju är tur nu när inte mamman kommer dit längre. Vi var på nummer tio (10) i förmiddags och då "jagade" fru Koltrast gråsparvarna på taket medan herr och fru Anka slappade i skuggan... Ringduvan har hittat en sittpinne på en av balkongerna. Blir nog till att hålla tummarna...
malcolm
03-05-2012, 02:54
Foton!
ängsvädd
18-05-2012, 09:34
Min syster har en skogsduva på balkongen - eller rättare sagt ett par skogsduvor som har ett rede med 2 ägg i. Ska bli spännande att följa detta  Honan har förstått att människorna på denna balkong inte är farliga så hon ligger kvar o ruvar när de kommer ut på balkongen om jag har fattat det rätt.
sparvuggla
18-05-2012, 13:49
CITAT (ängsvädd @ 18-05-2012, 10:34)  Min syster har en skogsduva på balkongen - eller rättare sagt ett par skogsduvor som har ett rede med 2 ägg i. Ska bli spännande att följa detta  Honan har förstått att människorna på denna balkong inte är farliga så hon ligger kvar o ruvar när de kommer ut på balkongen om jag har fattat det rätt. Att det skulle vara skogsduva har jag svårt att tro. Denna skygga duva. Tam- eller möjligen ringdito. Men du kan visa med bild att det omöjliga är möjligt........
ängsvädd
21-05-2012, 09:34
CITAT (sparvuggla @ 18-05-2012, 14:49)  Att det skulle vara skogsduva har jag svårt att tro. Denna skygga duva. Tam- eller möjligen ringdito.
Men du kan visa med bild att det omöjliga är möjligt........ Jag startar en ny tråd
sparvuggla
21-05-2012, 14:38
CITAT (ängsvädd @ 21-05-2012, 10:34)  Jag startar en ny tråd  Ja, det är en ringduva din syster har på balkongen. Man ser även lite av boet som på typiskt ringduvevis är mycket "risigt" , ganska grova kvistar. Finns bild kan man lösa det mesta vad gäller fåglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|