Full version: Värmbädd i balja
Whiskuchi
Jag har beställt hem ett lass sand eftersom jag läst mycket gott om att odla i det. Gräsklipp däremot har vi inte så mycket av, däremot har jag en vän med hästar som jag kan hämta hur mycket färsk hästskit som helst hos.
Skulle det funka att lägga hästskit + strö/halm/torv (ska erkänna att jag inte vet vad hon strör med) underst i murarbaljor, fylla upp med ett lager sand och odla i det? Typ en varmbänk, fast senare på året och i växthus.
Tänkte odla tomater, gurka och melon (galia och vatten)

edit: galet irriterande att man inte kan ändra i rubriken, varmbädd skulle det ju stå!
Whiskuchi
Ingen? Räcker t.ex. syretillförseln i en balja?
*Stintan*
Varför skulle du behöva en varmbänk i växthuset? Det du vill odla växer ju bra ändå i välgödslad jord. Men då ska hästdyngan vara brunnen.
Tomater t.ex. planterar man djupt och jag tror du riskerar att rötterna bränns. Hur hade du tänkt dig med vattningen?
Whiskuchi
Jag vill prova att odla i sand men har dålig tillgång på gräsklipp. Däremot får jag hämta hur mycket hästgödsel jag vill, dessvärre har hon dåligt med brunnen gödsel.
(jag tänkte att det kanske kunde bli en välkommen biverkning att det alstrar värme, att jag kan flytta ut i växthuset lite tidigare än jag hade kunnat annars - det är knökfullt i fönstren!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon