Funderar på om det är lönt att bered en plats i marken i växthuset för en Musa basjoo?
Täcker självklart den (tänker inte hålla växthuset helt frostfritt) men fördelen med växthus är ju iaf att man kan se till att den inte ruttnar av vinterväta, och den får ju lite mer skydd än på friland... Eller är det bäst att hålla dem i kruka???
Alexander-VG-zon3
25-04-2012, 12:30
När det gäller kyla är den lika känslig som ute som i ett kallväxthus. Så du måste nog ändå skydda den, däremot som du skriver att där är ingen väta och sedan blir det ju ändå skyddat läge och håller sig varmare längre och blir varmare tidigare.
Dock är dom ju ganska billiga och lätta att hitta, så köpt två och testa med en i växthus bädd och en i kruka.
Jag tänker mig att säsongen blir längre i växthus - vi sätter dessutom växthuset på en mur av lecablock, och jag föreställer mig att de samt allt makadam vi har under plattorna kommer magasinera väme.
Men det är klart, blir det -20 ute, lär det vara lika kallt i ett kallväxthus, om jag nu inte gör som många andra och plastar in en del och kör en fläkt där. Vilket iofs är en del av planen eftersom jag tänker försöka övervintra mina medelhavsväxter där.....
Hurdan jord vill bananen ha? Jag har en ganska bra sandblandad lerjord och tänkte slänga i ca 25% välbrunnen hästgödsel, men undertill är det mycket väldränerat eftersom vi har makadam och avrinning - kan det fungera för bananen?
Alexander-VG-zon3
25-04-2012, 17:17
Dom vill ha fuktig och näringrikjord för att växa bra. Är det för torrt växer dom sämre. Men sedan är ju en väldränerad jord en fördel på vintern men en nackdel på sommaren.
Jag tror ingen exakt vet vad jordstammen klarar, men köld toleransen man hittar om den är nog för optimistisk. Hur mycket tjäle den tål vet jag inte även om lättare tjäle tål den nog utan problem (vet några personer som har lyckas i zon 1 med den att övervintra milda vintrar utan nåt skydd alls). Men vet också plantor (som dock stått i kruka) där rötterna och jordstammen dött vid -10c.
Bladen och pesudostammen fryser vid -3c/-5c. Men vill man ha blommor och frukt och få en stor planta med tiden, bör man inte låta bladstammen frysa sönder ÄVEN om jordstammen/knölen överlever avsevärt lägre temp.
Tja, det är väl bara att testa då! Och fungerar den inte att övervintra får jag väl köpa en ny nästa år, de är ju inte så dyra och skulle ge en verkligt "exotisk" känsla i växthuset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.