AnniiPannii
Satte en ny häck med barrotade prakthäggmisplar på 60 m. De står på en väldigt bra dränerad plats samt att det är blåsigt. De är ju häcken som ska bli skyddet sen biggrin.gif
Hur länge och hur ofta ska man vattna.. En timma på hela häcken var tredje dag? Två timmar en gång i veckan.. Ja ni försår antagligen vad jag undrar över smile.gif
Det står bara om liter överallt, men hur vet man hur mycket liter det kommer från vattenslangen..
Använder sjövatten så trycket är sådär smile.gif
Huggorm
I princip kan man säga att det inte går att vattna ihjäl en häck om den inte står på dåligt dränerad mark där vattnet blir stående runt plantorna.

Du kan ju leta upp en stor hink eller liknande och se hur fort du kan fylla den, så får du ju åtminstone lite hum om hur mycket vatten det kommer på en bestämd tid
Garden bliss
Jag satte en häck förra våren och vattnade "hela natten" var tredje dag under sommaren. Vi har sandig jord (som jag blandade ut med kompost och hästgödsel) men högt grundvatten. Det var alldeles för lite, den började torka i topparna, fick bomullslöss och växte ingenting på höjden på hela sommaren.
AnniiPannii
CITAT (Garden bliss @ 26-04-2012, 21:26) *
Jag satte en häck förra våren och vattnade "hela natten" var tredje dag under sommaren. Vi har sandig jord (som jag blandade ut med kompost och hästgödsel) men högt grundvatten. Det var alldeles för lite, den började torka i topparna, fick bomullslöss och växte ingenting på höjden på hela sommaren.

Oj då! Då är det bara att ge sig ut med vattenslangen då..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon