Full version: Borlotto :-(
godivaex
Hej,

Jag har fått för mig (nästan tvångsmässigt i nuläget) att jag ska odla borlottobönor. Snygga och goda på samma gång! Hittar INGA frön i affärerna och börjar ge upp. Vill inte beställa på nätet då borlotto är dom enda fröna jag behöver + att jag gärna vill ha dom till helgen. Önskar att dom är upp mot 2m höga (har hittat mindre högväxande sorter)

Vet någon var jag får tag på borlottofrön (höga) i Stockholm?

Om jag nu inte får tag på dom så vill gärna ha tips på andra störbönor (?) som är smaskiga! Har blomsterbönor sen tidigare.

Tack tack!

Åsa, mälardalen zon 2
Tror aldrig jag sett borlottobönor som är störbönor samtidigt har sett låga och höga buskbönor dock men 2m blir de ju inte.

Annars är det väl ingen jättebrådska bönor behöver man inte så än på flera veckor. Och de går ju inte så eller plantera ut förre jordtemperaturen är minst +15C och det dröjer.
Piccante
Här finns en borlottiböna som växer som störböna (rampicante). http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=2159
Preussen
Jag har en buskborlotto, dvs Nano. Har väl 200g kvar. När det gäller störbönor har mest skärbönor men ingen utpräglad kokböna. Har en som även ger kokböna och är varigerad. Minns ej namnet på rakarm men kollar in på bloggen min www.postannelund.chilipeppar.com. Blue lake, en högväxande haricots verts ger även kokvänliga bönor.
Rampicante signora della campagna heter den. Länk till min blogg finns längs ner.
Preussen
CITAT (Preussen @ 25-04-2012, 21:25) *
Jag har en buskborlotto, dvs Nano. Har väl 200g kvar. När det gäller störbönor har mest skärbönor men ingen utpräglad kokböna. Har en som även ger kokböna och är varigerad. Minns ej namnet på rakarm men kollar in på bloggen min www.postannelund.chilipeppar.com. Blue lake, en högväxande haricots verts ger även kokvänliga bönor.
Rampicante signora della campagna heter den. Länk till min blogg finns längs ner.

Skicka pm eller skriv på bloggen om du är intresserad.
Anne Gisela
Nu ville du inte beställa på nätet - annars finns de på erbjudande här på Odla såg jag.
godivaex
Tack Preussen för erbjudandet, men jag ser att du bor i Malmö så då hinner jag ändå inte få dom innan helgen... Kanske återkommer jag!
Preussen
CITAT (godivaex @ 26-04-2012, 20:24) *
Tack Preussen för erbjudandet, men jag ser att du bor i Malmö så då hinner jag ändå inte få dom innan helgen... Kanske återkommer jag!

Ok. Du är så välkommen så coolgleam.gif
Hade du tänkt att förodla bönorna med tanke på att du behöver dem till helgen?
godivaex
Nä ingen förodling.... Var nog alldeles för optimistisk över jordtemperarturen... Ska ut och mäta temp i odlingsbäddarna nu. Där h
ar i alla fall lite sallad börjat titta upp. Bönorna får vänta... Kanske blir en beställning iaf. Sjukt sugen på dessa: http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=2159
http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=1950
http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=50

Så SUGEN på att greja med jorden! Planerar min upphöjda bäddar och ska jag ut och så lite!
*Stintan*
Bönor är bland det sista man sår, det brukar bli en bit in i juni det är dags i zon 2-3 och sen fiberduk över tills de kommit upp en bit.
godivaex
Jag vet att man inte ska så innan 12grader. Har upphöjda bäddar så det blir varmt snabbare. Sen beror det ju även på microklimatet på tomten.
Piccante
CITAT (godivaex @ 29-04-2012, 18:27) *
Jag vet att man inte ska så innan 12grader. Har upphöjda bäddar så det blir varmt snabbare. Sen beror det ju även på microklimatet på tomten.

Jag har sått bönor ute i varmbänk (glasruta över drivbänken) och samtidigt vant dom vid att det blir lite lägre kvällstemp än om man driver upp dom inne i +20 och sätter ut dom när jorden ligger runt 12- 15C. Har också odlat i upphöjd bädd som haft södersol och inte märkt att bönor är så känsliga när de väl har grott och börjat växa.
Piccante
CITAT (godivaex @ 29-04-2012, 18:27) *

Jag har sått bönor ute i varmbänk (glasruta över drivbänken) och samtidigt vant dom vid att det blir lite lägre kvällstemp än om man driver upp dom inne i +20 och sätter ut dom när jorden ligger runt 12- 15C. Har också odlat i upphöjd bädd som haft södersol och inte märkt att bönor är så känsliga när de väl har grott och börjat växa.
Preussen
CITAT (Markus_H @ 29-04-2012, 20:33) *

Det liksom det som är problemer med frilandsådd om de sås för tidigt, att få dem att gro och växa.

CITAT (godivaex @ 29-04-2012, 12:30) *
Nä ingen förodling.... Var nog alldeles för optimistisk över jordtemperarturen... Ska ut och mäta temp i odlingsbäddarna nu. Där h
ar i alla fall lite sallad börjat titta upp. Bönorna får vänta... Kanske blir en beställning iaf. Sjukt sugen på dessa: http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=2159
http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=1950
http://gourmetgarage.dk/product.asp?product=50

Så SUGEN på att greja med jorden! Planerar min upphöjda bäddar och ska jag ut och så lite!

Visst kliar det i fingrarna, har gjort det sen höstas:-). Jag har en påse Blue lake (högväxande haricots verts) on du är intresserad av att köpa in dig. Har även andra bönor. Ta en titt på min blogg och kolla under baljväxter.
Piccante
CITAT (Preussen @ 29-04-2012, 22:51) *
Det liksom det som är problemer med frilandsådd om de sås för tidigt, att få dem att gro och växa.

Jag brukar kolla jordtempen ungf en vecka i förväg. Jordtermometer är jättebra men har man ingen sådan kan man alltid köra ned vilken termometer som helst i jorden. Man kan ju luras lite av att bar jord ofta värms upp på dagen som mina upphöjda bäddar som får mkt sol på sig men kyls av mkt under natten. I drivbänken där jag förodlar låter jag en termometer sitta nedstucken i jorden o kollar dag o kvällstemp.

godivaex
Kanske testar jag och slänger ner några brytbönor i odlingsbänkarna. Tar dom sig så tar dom sig, annars får jag så nya.

Ett mål jag har med årets grönsakssådder är att så nytt varannan vecka. Har varit ruggigt kass på det tidigare och helt plötsligt så kommer allt samtidigt eller så tar det slut....

Preussen! Jag kollar bloggen och återkommer nog.... tummenupp.gif
Preussen
CITAT (godivaex @ 30-04-2012, 13:51) *
Kanske testar jag och slänger ner några brytbönor i odlingsbänkarna. Tar dom sig så tar dom sig, annars får jag så nya.

Ett mål jag har med årets grönsakssådder är att så nytt varannan vecka. Har varit ruggigt kass på det tidigare och helt plötsligt så kommer allt samtidigt eller så tar det slut....

Preussen! Jag kollar bloggen och återkommer nog.... tummenupp.gif

Låter som en rimlig planering. Testar lite olika sorter för att se mognadstid så att man kan optimera säsongen.
Du är välkommen tummenupp.gif
RitRat
CITAT (godivaex @ 25-04-2012, 15:30) *
....... jag ska odla borlottobönor. Snygga och goda på samma gång! Hittar INGA frön i affärerna och börjar ge upp. Vill inte beställa på nätet då borlotto är dom enda fröna jag behöver + att jag gärna vill ha dom till helgen. Önskar att dom är upp mot 2m höga (har hittat mindre högväxande sorter)
Vet någon var jag får tag på borlottofrön (höga) i Stockholm
Tack tack

Kan det tänkas att man kan så borlottobönor som man hittar i affärerna? De kan finnas på orientbutiker som säljer olika linser och torkade bönor. Då får man dock inte veta om de blir höga eller låga. Och du hinner inte få dem till helgen (som var förra helgen)!
Preussen
CITAT (RitRat @ 30-04-2012, 18:08) *
Kan det tänkas att man kan så borlottobönor som man hittar i affärerna? De kan finnas på orientbutiker som säljer olika linser och torkade bönor. Då får man dock inte veta om de blir höga eller låga. Och du hinner inte få dem till helgen (som var förra helgen)!

Borlottobönor hittas lite var som idag. De går alldeles utmärkt att så och själv har jag fått bra skörd. Nackdelen kan som bekant vara att man inte vet vad det är för typ av borlotto/böna. Vet flera som gör så med flera sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon