Anna i Mälardalen
25-04-2012, 19:04
Har en stor bred tova med pärlhyasinter. För ca 5år sedan blommade de.
Nu är de bara en tråkig vintergrön tova.
Rabatten är solig, väl dränerad, gödsel till midsommar.
Varför blommar de inte?
ingrid fuxwall
25-04-2012, 19:19
Har de inte blommat på fem år?
Tror inte alla alla mina pärlhyasinter börjat blomma - de är betydligt senare än många andra vårblommande lökar.
CITAT (Anna i Mälardalen @ 25-04-2012, 20:04)

Nu är de bara en tråkig vintergrön tova.
Är du säker på att det är pärlhyacinter? Mina är inte vintergröna och de blommar varje år utan att jag varken gödslar eller på något annat sätt specialbehandlar dem....
ingrid fuxwall
25-04-2012, 19:33
Hos mig kommer blasten upp på hösten för att sedan blomma ganska sent på våren. Skillnaden är att jag aldrig gödslar dem och ofta gräver upp dem och sedan placerar dem i nästan ren sand
Mina kommer ganska tidigt på våren, tyvärr kanske för jag hade gärna haft något vintergrönt i rabatten, om än bara en vassliknande låg rugge

Olika sorter, zoner eller jordar kanske?
ingrid fuxwall
25-04-2012, 19:41
CITAT (KRT @ 25-04-2012, 20:35)

Mina kommer ganska tidigt på våren, tyvärr kanske för jag hade gärna haft något vintergrönt i rabatten, om än bara en vassliknande låg rugge

Olika sorter, zoner eller jordar kanske?
Så är det säkert!
kerstinh
25-04-2012, 19:54
Mina pärlhyacinter blommar nu och de är inte heller vintergröna. Så det låter som om det inte är pärlhyacinterna du ser, men om det trots allt skulle vara de så slutar vissa lökväxter att blomma när de börjar bli för trångt bland lökarna efter att de har bildat massor med sidolökar. Mina fina vildtulpaner som har blommat överdådigt fick inte en enda blomma förra våren. I somras delade jag dem och planterade ut lökarna glesare och nu blommar varenda en av dem igen. Bland mina pärlhyacinter finns också några ruggar utan blommar, så jag tänkte försöka dela om dem på samma sätt i sommar.
Anna i Mälardalen
28-04-2012, 16:39
100% säker är jag inte, men jag vet att jag förr hade pärlhyasiner där tuvorna växer. Jag överväger att ta lite lökar från tuvorna och sätta dem i en slänt under några buskar. Jag misstänker att de får för mycket näring, satsar då på att föröka sig via lökar....
Hej
Om fick dem mycket kväve så de inte kan ge blommor.
Obs
om växter tar mycket kväve, då växter ger mycket grönskar. Och ljus spela stor roll för blommor.
H.Bassam
Precis så tror jag också att det är lökar gillar inte att stå för tätt. Du skriver att du har en stor tova de måste ha lite svängrum. Så fort jag ser att det blir för trångt så är jag där och plockar isär och flyttar runt och då blommar det. Sedan är det ju så att till slut är de förbrukade.
Gröna mormor
29-04-2012, 08:56
CITAT (fvd @ 29-04-2012, 06:48)

Precis så tror jag också att det är lökar gillar inte att stå för tätt. Du skriver att du har en stor tova de måste ha lite svängrum. Så fort jag ser att det blir för trångt så är jag där och plockar isär och flyttar runt och då blommar det. Sedan är det ju så att till slut är de förbrukade.
Jag håller med "fvd". Jag har vintergröna pärlhyacinter lite här och var i trädgården, och dom blommar för fullt nu överallt, under helt olika förhållanden och olika typer av jordmån.
Allekulla
11-05-2012, 18:53
Jag har lite olika sorters pärlhyacinter. Har märkt att de nyare sorterna inte blir en grön vassrugge under höst/vinter. De gamla blir det varje år hos mig,oavsett om det är mycket kallt eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.