Full version: Rötterna gick av
Elin80
Jag har förkultiverat majs och skulle idag skola om de små plantorna. Jag trodde att jag fick med rötterna, men insåg att så inte var fallet när jag tömde ut resterande jord från den gamla krukan. Det var ju superlånga rötter!

Kommer det växa ut nya rötter eller har jag haft ihjäl mina plantor nu?

Peztis
Fick du inte med några rötter alls - då är det nog rätt kört...
Men om du fick med det mesta så ska det nog gå bra. Hoppas jag.
Elin80
CITAT (Peztis @ 25-04-2012, 21:10) *
Fick du inte med några rötter alls - då är det nog rätt kört...
Men om du fick med det mesta så ska det nog gå bra. Hoppas jag.

Jag fick med väldigt lite tyvärr. När jag hällde ut resterande jord kom det ju som hela långa korvar med rötter. Så ag kanske fick med en tiondel, på sin höjd. När märker jag om de dött, går det på ett par dagar? För än ser de glada ut...
*Stintan*
Majs växer fort så det är absolut inte för sent att så en ny omgång.
Elin80
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2012, 10:25) *
Majs växer fort så det är absolut inte för sent att så en ny omgång.

Nej, det får nog bli så. Måste bara skaffa nya frön...Men vad kan jag så i om jag vill slippa att skola om dem? Tänker mig nåt som jag kan gräva ner direkt i jorden, som förmultnar...
Eva 33c
Majs gillar inte omskolning överhuvudtaget är min erfarenhet. Det är alltså stor risk att du förlorar många av dina plantor. Jag sår alltid majsen i egna krukor direkt numer, och inte tidigare än att de aldrig behöver omplanteras före utplantering på landet. Jag sår i engångs-plastmuggar, de är rätt smala och djupa, som jag gör hål i botten på. 6-7 veckor före utplantering brukar vara lagom, och då brukar plantorna ha en sammanhållen jordklump som inte går sönder vid utplanteringen. Så jag säger som Stintan, så en ny omgång. Men släng inte de du har, utan avvakta och se. Man kan ha tur också : )
Elin80
CITAT (Eva 33c @ 26-04-2012, 10:36) *
Majs gillar inte omskolning överhuvudtaget är min erfarenhet. Det är alltså stor risk att du förlorar många av dina plantor. Jag sår alltid majsen i egna krukor direkt numer, och inte tidigare än att de aldrig behöver omplanteras före utplantering på landet. Jag sår i engångs-plastmuggar, de är rätt smala och djupa, som jag gör hål i botten på. 6-7 veckor före utplantering brukar vara lagom, och då brukar plantorna ha en sammanhållen jordklump som inte går sönder vid utplanteringen. Så jag säger som Stintan, så en ny omgång. Men släng inte de du har, utan avvakta och se. Man kan ha tur också : )

Aha, plastmuggar låter som en bra ide. Men är det inte risk att rötterna tar sig ut genom de små hålen i botten då och går sönder när man ska lossa muggen?
Eva 33c
CITAT (Elin80 @ 26-04-2012, 10:41) *
Aha, plastmuggar låter som en bra ide. Men är det inte risk att rötterna tar sig ut genom de små hålen i botten då och går sönder när man ska lossa muggen?

De brukar inte hinna så långt. Det är lite av vitsen att inte förkultivera för lång tid innan utplantering. Skulle de ha letat sig ut kan man ju klippa sönder muggen. Men som sagt, det har inte varit aktuellt för mig, för det brukar vara en väl sammanhållen "rotklump" när det är dax. Jag har också använtsk root-trainers till majs, blir också väldigt bra.
Peztis
Och då borde det även funka med toarullar om man gillar att använda dem vid sådd. Finns ju de som inte gör det och de som gör. Ja, precis som med allt annat i livet...
Själv tycker jag det är rätt behändigt till de som inte gillar att omskolas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon