ekorrhjulet
Hej, har ett träd stående i vår nya trädgård, som vi verkligen inte vet vad det heter?
Det är flera stammar och virrat runt stammen. Trädet har också små minikottor eller vad det kan vara.

tack på förhand
mojan
En Tuja. Gissningsvis Tuja brabant.
Peztis
Ja, nu ser jagockså att det ser ut som en tuja, ser det på stammarna. Hade ALDRIG gissat på det. Jisses så sotr den är! Och jag som tycker att min är hög med sina fem-sex meter.
ekorrhjulet
tack va snällt av er för det snabba svaret! Spännade då ska jag läsa på om detta träd!
ekorrhjulet
hej igen, helt otroligt var jag än läser om denna buske/träd/häck så hittar jag inga bilder likadana som vår, ser bara 2-3 m höga och då är de täta och ser verkligen ut som en häck ska göra.
Är det Thuja med största sannolikhet?
Gunilla T
Det är en Tuja `Brabant´ som är ganska misskött. Den har troligen inte blivit klippt alls så den har fått växa som den vill och då blir den gles. Tyvärr går det inte att forma den mera, den bryter inte nya skott om det inte finns grönt kvar på kvistarna.
Huggorm
Tar man bort lite grenar längst ner och rensar upp så blir det en snygg solitär
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 26-04-2012, 12:59) *
Tar man bort lite grenar längst ner och rensar upp så blir det en snygg solitär

yes.gif

Huggorm
Jag måste bara fråga, hur ser ni att det är just en "Brabant", och inte den rena arten? Jag är kass på barrträd, jag kan knappt skilja en thuja från cypresser eller ädelcypresser
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-04-2012, 13:16) *
Jag måste bara fråga, hur ser ni att det är just en "Brabant", och inte den rena arten? Jag är kass på barrträd, jag kan knappt skilja en thuja från cypresser eller ädelcypresser

Jag undrar samma sak.
Gunilla T
Det är `Brabant´som har de små kottarna...
Rebecca
Nej nej nej. Det behöver inte alls vara en Brabant, absolut inte! De "små kottarna" har thuja oavsett vilken sort det är. Brabant (och i viss mån Smaragd) är dock den vanligaste sorten och jag förstår att många gissar på det, men nej, jag tror definitivt inte det är en Brabant. Formen stämmer, som du säger, absolut inte.

Ett enkelt sätt att skilja cypress från thuja: är det en cypress ser kottarna ut som på denna hemsidan, små runda kottar:

http://www.thefloweringgarden.com/chamaecyparis.htm

Är det istället thuja ser kottarna ut såhär, små "bägare" nästan:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thu...ccidentalis.jpg

Edit: för övrigt behöver inte en Brabant beskäras för att få sin karaktäristiska form. Det kommer liksom av att sorten är framodlad så. Det är därför det är en sort - den ska alltid se ut så.
*Stintan*
Läste lite om tuja och cypress förut och vad jag förstog så ska inte cypressen vara så härdig här hos oss men jag har bestämt för mig att vi hade flera cypresser uppstammade som träd i vår trädgård när jag var barn. Dom måste ha varit gamla redan då och kottarna liknade absolut cypressens mer än tujans. Kan det ha funnits nån härdig cypress förr som klarade zon 2-3 i Stockholmstrakten eller var det trots allt tujor vi hade?

Nu säger alla att trädet på bilderna ovan är tuja men jag fick genast associationer till våra gamla cypresser.
Det vore kul att få se en bild på kottarna.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2012, 20:33) *
Läste lite om tuja och cypress förut och vad jag förstog så ska inte cypressen vara så härdig här hos oss men jag har bestämt för mig att vi hade flera cypresser uppstammade som träd i vår trädgård när jag var barn. Dom måste ha varit gamla redan då och kottarna liknade absolut cypressens mer än tujans. Kan det ha funnits nån härdig cypress förr som klarade zon 2-3 i Stockholmstrakten eller var det trots allt tujor vi hade?

Nu säger alla att trädet på bilderna ovan är tuja men jag fick genast associationer till våra gamla cypresser.
Det vore kul att få se en bild på kottarna.

Kanske Nutkacypress, cupressus nootkatensis? Läste du i en gammal bok hette den förmodligen chamaecyparis nootkatensis men den har fått byta familj. Den skall klara zon 4 eller något sådant
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 26-04-2012, 20:40) *
Kanske Nutkacypress, cupressus nootkatensis? Läste du i en gammal bok hette den förmodligen chamaecyparis nootkatensis men den har fått byta familj. Den skall klara zon 4 eller något sådant

Nej jag läste bara runt på nätet. Men det måste ha varit nån sort som fanns för sådär 150 år sen minst för träden var ju gamla redan när jag var liten.
ekorrhjulet
tack för era svar, ska se till att en bild kommer upp på kottarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon