silas
Hej alla!

Jag har en stor granhäck som jag vill bli av med. Den är 3-5 meter hög (det är en sluttande tomt, så höjden över havet är alltså densamma hela vägen ...), 15 meter lång och cirka två meter bred - d v s alldeles för stor för min smak (och dessutom besvärlig att klippa). Jag vill fortfarande ha någon form av insynskydd, men något som är smalare (tomten är inte så stor), lägre (i nuläget skuggas hela tomten av häcken) och som inte behöver klippas varje år ...

Så, jag fick en idé som jag hoppas att ni vill hjälpa mig med tips och råd om:

Jag tänkte såga av alla grenar och sedan såga ner stammarna till cirka 1,5 meters höjd. Sedan fäster jag någon gren mellan varje stam och planterar klätterväxter som (så småningom ...) täcker in det hela.

Tror ni att det här kommer att funka, eller är jag ute och cyklar? Och vilken klätterväxt skulle kunna passa? Det ska vara något snabbväxande, men som inte vissnar ned varje år (har funderat på humle, men det är alltså uteslutet). Läget är soligt hela dagen, men lite blåsigt. I zon 3. Ganska mager jord tyvärr, och eftersom granhäcken har stått där rätt många år så gissar jag att det översta jordlagret till rätt stor del består av halvförmultnat granbarr.

Stort tack för hjälp!
Finn Klematis
Hej!

Du har en god idé. Men såga ner häcken till ca.2 m.
Plantera klematis Vitalba. Den skall inte klppas.

Finn
silas
Tack!

Men växer inte klematisen ganska långsamt?
jaj-51
Bokharabinda växer fort och massor om den trivs.
Kan säker dölja granstubbarna på några år.
"
Oerhört snabbväxande! Täcker snabbt in ytor som man inte vill ska synas. Får en överdådig blomning med skira, vita klasar.Zon: 1 - 3
"
Finn Klematis
CITAT (silas @ 30-04-2012, 15:26) *
Tack!

Men växer inte klematisen ganska långsamt?

Hej!

Efter 2 år ser Du inte granarna. Vitalban är mycket starkväxande.
Rankorna blir 10 m. långa. Det räcker med en planta var 5 meter.

Finn
silas
Det låter som att jag har två utmärkta alternativ då. Tack! Kanske ska plantera en av varje klematis vitalba och bokharabinda ...
Tror ni att jag behöver förbättra jorden? Den är mager i grunden och jag är lite orolig att den även är sur efter alla år med granhäck ...
Huggorm
Jag tror att du behöver jordförbättra. Här hos mig växer ingenting där det stått gran, det växer till och med sämre än när granarna var levande. Gräv lite och se om där finns daggmask, trivs inte masken så är det ett dåligt tecken
Eva i Skåne
Jag funderar också på om det finns någon näring i jorden och plats för klätterväxterna. Jorden måste vara full med granrötter.
Idén känns annars lysande.
Jag har två riktigt fula och för höga granhäckar och skulle gärna lösa det på detta vackra sätt, men är orolig att inte klätterväxterna ska ta sig och då står man där utan häck, men med nedsågade granar.
HelénE
Kanske funkar det att göra upphöjda bäddar ovanpå befintliga marken där granarna nu står och fylla upp med planjord. Tex. av byggtimmer, eller avlånga odlingslådor av brädor. Går dock åt en del jord till 15 meter.

Helén
Finn Klematis
Hej!

Gräv stora planteringsgroppar. 50 cm.diameter lika djup,plantera
i Hasselfors U-jord.
Samplantera gärna. Efter 2-3 år har Du bara Vitalba kvar.

Finn
silas
Jag misstänker att det kommer att vara svårt att gärva någon större grop i jorden p g a alla rötter, men det är värt ett försök ... Vill helst undvika att göra en upphöjd planteringsbädd, tror att det vore fint om gräsmattan kan gå ända in till kanten. Men jag ska testa så snart jag kommer ut! (Tomten finns vid sommarstugan.)

Om jag lyckas gräva en någorlunda grop och fylla med ny jord så kanske jag på sikt kan förbättre jorden runtomkring tillräckligt? Det borde väl hjälpa en hel del att bara mylla ner en massa halvförmultnad kompost?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon