cocosboll
25-04-2012, 19:43
Har köpt några påsar med indiankrasse som jag tänkte ha på balkongen, det står att grotiden är 15-20 dagar, kan man så den utomhus redan nu, klarar den sig då? Bor i Stockholm.
Ska jag så den i lådan den ska stå i direkt eller ska jag så den inomhus först?
Nån med erfaraenhet?
kerstinh
25-04-2012, 19:56
Du kan så direkt utomhus, men indiankrasse är väldigt frostkänsligt, så jag brukar inte våga så förrän i början av juni och då bor jag ändå i zon 1! Men ska du ha dem i kruka skulle jag så där direkt och sedan antingen ha krukan inomhus tills det inte är någon risk för frost längre eller helt enkelt hålla stenkoll på vädret och ställa in krukan över natten när det kommer kalla nätter.
Jag har sått de flesta av mina fröer (även krasse)i samband med att jag går över rabatterna, även dahliorna krukor, lådor och amplar. Jag gör alltid så så och det har klarat sig alla år. Det är mitt trix för att slippa passa med vattning fröerna gror innan vårtorkan. Är det bara ett par lådor så kan du ju hålla koll på termometern och täcka om det blir nattfrost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.