EKLO
Jag har dåliga erfarenheter av "vanlig" malört från ungdomen, den tog över en hel rabatt (å andra sidan var jag inte så intresserad på den tiden, kanske skulle den inte haft chansen i dag)

Nå. Jag är mycket förtjust i grå låga växter, skulle gärna "bottna" några rabatter med den färgen, det finns ju några låga, nästan marktäckande malörtsarter...

men är det ngn som vet om alla malörtstyper är lika invasiva?
Klint
Tyvärr har jag inget svar men jag köpte en liten planta i en 5*5cm kruka,den tog nästan över hela min rabatt,så vill bara uppmana dej kolla noga!
batski
Japansk malört (Artemisia schmidtiana 'Nana') blir inte så stora och jag tyckerde är riktigt vackra. Visserligen sprider de sig men jag tror ändå de är lätta att hålla efter. När jag hade uteplats hade jag såna och tyckte inte de blev ett problem. Läget var dock inte så jättesoligt, så jag vet inte om de kanske sprider sig agressivt om de får växa i soligare lägen..
EKLO
Så roligt att höra detta om den japanska, det var just den jag var så sugen på...

Har du köpt plantor eller odlat upp dem från frö, tro?
batski
CITAT (EKLO @ 26-04-2012, 13:54) *
Så roligt att höra detta om den japanska, det var just den jag var så sugen på...

Har du köpt plantor eller odlat upp dem från frö, tro?

Vad kul! smile.gif Fast jag vet inte hur de beter sig om de står soligare som sagt. Jag köpte plantor.
Iren
CITAT (batski @ 26-04-2012, 11:35) *
Japansk malört (Artemisia schmidtiana 'Nana') blir inte så stora och jag tyckerde är riktigt vackra. Visserligen sprider de sig men jag tror ändå de är lätta att hålla efter. När jag hade uteplats hade jag såna och tyckte inte de blev ett problem. Läget var dock inte så jättesoligt, så jag vet inte om de kanske sprider sig agressivt om de får växa i soligare lägen..

Är väldigt nöjd med "nana"! Har den på torr o solig sida och den är ljuvlig:-) Den är tre år nu och har bara blivit en större tuva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon