Hej,
Jag har just köpt min tredje ros: En Schneewaltzer. Jag vet eg. inte mkt om den, ville ha en vitaktig ros och plantskolan hade inte de andra jag läst in mig på.
Jag odlar i södra Bohuslän, zon 1-2.
Busken står inte idealiskt, men eftersom jag har en naturtomt får man göra det bästa av ganska kassa förutsättningar.
Den står i syd-västläge, (med enar nära, åt norr och sydost,) men har sol ganska stor del av dan.
Jorden är riktigt usel (sten, rötter och morän överallt) men jag har förbättrat med kompostjord i gropen. Bara att hålla tummarna.
Nyfiken på erfarenheter av denna ros, har ni den?
Gå in på Roslistan Allt Om Trädgårds hemsida ( i vänsterspalten ) och läs, det står en hel del om rosen där.
Enligt LÅG Rosbibeln är det en zon 3 ros, en del doft, lätta svampangrepp.
www.alltomtradgard.se/roslistan/schneewalzer
Även jag kom hem med en sån i dag. Hade bestämt mig för en vitaktig klätterros och det var det enda som de hande som blommade länge.
Ska bli spännande och se hur den tar sig. Jag har heller inte idialiskt, den kommer stå mot en östervägg. Tror jag ska bygga upp lite ovan marken och fylla med rosjord, eftersom marken där den ska stå nu är slutet av höggräs i vanliga fall och ganska torrt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.