EKLO
Hej,

Intill en nyplanterad ljus ros har jag plats för lite perenner, som gärna får vara runt 40-50 cm höga.

Platsen är rätt usel, så det må¨ste vara riktigt tork- stryktåliga typer: Sydvästläge, med riktigt torr och stenig jord.

alla tips mottages tacksammast!
AnniiPannii
Lavendel har jag på mitt torra och steniga stenparti.. De trivs bra i torr jord och jag vattnar dem aldrig eller göder dem.. Kalkade jorden först bara..
EKLO
Bra tips tack!

Fler tips?
Klint
...eller blågull
josohl
Kantnepeta kanske? Eller stäppsalvia? Båda är ju rätt lika lavendel men finns även i vita varianter.

Fler förslag är irisar (http://www.viivilla.se/Tradgard/Vaxter/Iris---superstjarnan-for-hopplosa-lagen-42006) och jätterölleka (Achillea millefolium, finns flera namnformer i röda eller rosa toner, tex 'cerise queen' eller 'red velvet').
Maj-Elén
Trädgårdsperovskia är som en blå sky och alldeles underbar. Trivs på torra, soliga lägen.
EKLO
tack snälla ni för alla bra förslag!
KRT
Akleja, Purpurklätt (finns också som vit), prästkrage, vallmo, olika sorters klint?
Rihane
Isop. Hade en vit som blommade förra sommaren och blev förtjust. Har hört någon klaga över doften men jag gillar även den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon