Full version: Blanda jord
rapture

Har köpt vanlig planteringsjord från Granngården samt en säck kogödsel och en säck torvmull. Nu undrar jag hur man ska blanda, hur mycket gödsel och torv i förhållande till jorden. Hur mycket att varje alltså.

Ska plantera lite olika saker i jorden. Bland annat busktomat, japansk humle, lite blommor och några kryddväxter.

Tack på förhand för bra och informativa svar! a0a.gif
AnniiPannii
Oftast innehåller planteringsjorden väldigt mycket torv så jag hade bara landat i kogödsel.. smile.gif Jag brukar ta ungefär 1/3 kopåse och 2/3planteringsjord.
Tomaterna som oftast är väldigt hungriga kan du ta 2/3 kopåse och 1/3 planteringsjord.
Men om du tänkt så tomaterna från frö får du börja med såjord och sen byta till anna jord när du skolar om dem.
Lycka till!
rapture

Okej! Tack! Ja, tomaterna är sådda i såjord men är numera omplanterade i planteringsjord i lite större krukor. Dom verkar då trivas! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon