Full version: Höga tujaplantor
klematiss
Hejsan
Vi ska skaffa oss några vintergröna växter, för att rama in tomten och minska insynen lite. Det är ca 5 meter. Funderar på att blanda lite buskar men att ha några höga också. Någon som vet om man kan och ca pris om man vill köpa tex tuja som är 1,5 eller högre.

Häls Klematis
Gunilla T
Ingen aning vad de kostar men grundregeln är ju högre desto dyrare. Tujor brukar inte vara särskilt dyra.

Om det bara är fem meter som skall täckas så får det nog inte plats med så mycket - kanske fem, sex tujor men inga övriga buskar. Tujor är occkså väldigt törstiga och hungriga så jag tvivlar att några andra buskar kan överleva mitt i en tujahäck, dessutom kan det blir svårskött om tujor och buskar växer in i varandra. Tujorna måste ju klippas för att hålla sig täta och fina.
klematiss
Hej Gunilla
Det kanske inte är så bra att blanda tujorna. Tänkte kanske det skulle bli ett lite "mjukare" intryck. Men man måste ju tänkta på att det ska skötas också och att de andra buskarna ska trivas. Har för mig att det ska vara ca 3 buskar/meter men gäller det om man köper större och högre med?
Gunilla T
CITAT (klematiss @ 26-04-2012, 14:41) *
Hej Gunilla
Det kanske inte är så bra att blanda tujorna. Tänkte kanske det skulle bli ett lite "mjukare" intryck. Men man måste ju tänkta på att det ska skötas också och att de andra buskarna ska trivas. Har för mig att det ska vara ca 3 buskar/meter men gäller det om man köper större och högre med?

Tujahäckar är snygga just för att de är så stilrena och arkitektoniska - något man bör framhäva. Vill man ha något som mjukar upp kan man göra det på ett annat ställe men inte blanda in något i tujahäcken.

Tre tujor/m låter enormt tätt i mina öron. Tujorna blir ju jättestora med tiden och ögat luras alltid vid plantering. Dessutom vill de som säljer gärna sälja många plantor.

Det har ingen betydelse om plantorna är stora eller små vid inköp, de växer alla. Tujan måste ochså få utrymme att växa och att ljuset kommer till för hela växten. Blir det för skuggigt så blir barren bruna, växten har ingen nytta av barr som ligger i djup skugga.
klematiss
Jag tycker också det verkar mycket med 3 per meter. Ska ringa runt och se vad för storlekar som finns att få och om det går att lösa ut dom. Behöver ju inte så många, ca 10 -12 st. Ha lite buskar i ena änden av den tilltänkta häcken så jag kan ju "flumma" ut med lite mer buskar där :=)
Cilla
Enehäckar ger mjukare intryck, om det är det man söker.

rutae
köpte Tujor igår på Plantagen , de största ca 2 m kostade 599 och sen fanns det olika st nedåt , de rek också 3 st /m för häck
klematiss
Hejsan
Det blev 160 höga tujor, köpte också på Plantagen. De har tagit sig bra tycker jag. Några kvistar gulnar men jag klipper bort dom :=)
Häcken är tät och ser stilig ut tycker jag. Klart nöjd tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon