Gunvor Carina
Vilket gödsel rekommenderar ni för grönsakslandet. Förra sommaren fick jag rådet att använda NPK. Visst mina fina grönsaker växte fint i början, för att efter någon vecka helt tyna bort? Vad hände egenteligen, sorgligt känndes det efter allt arbete jag lagt ner.
jaj-51
Följde du doseringsanvisningarna ?

Låt inget hamna på de gröna växterna så vide det inte är mycket regn på gång eller vatenspridare används.
Det kan "bränna" och skada mycket om det inte spolas ner.

EKLO
Jag odlar ganska mycket grönsaker - på försommaren gödslar jag med lite hönsgödsel och benmjöl och guldvatten, resten av säsongen täckodlar jag med gräsklipp. Stödgödslar extra krävande saker (kål + purjo + majs) med lite nässelvatten eller vatten jag löst upp lite hönsgödsel i. Men gräsklippet ger nog eg. tillräcklig näring till grödorna, bara man kommer åt att lägga på nytt några gånger under sommaren.

Jorden blir mycket bättre (bättre struktur, mer näring o mer maskar) av att täckodla. Förutom gräsklipp använder jag kompost, löv, tång, etc...
Gunvor Carina
Tack för alla fina råd!
Här i Piteå har vi en tomatodling som odlar ekologiskt.Jag fick i november 140 säckar med torv som de använt till att odla tomatplantorna i. Jag har strött ut detta i mitt trädgårdsland kommer att när det tinat upp ordentligt att fräsa ner detta i jorden och hoppas då att det skall hjälpa till så att jag lyckas bättre i år med mina grönsaker. Men NPK vågar jag nog inte använda till grönsaker?
Men jag kommer att använda mig av de råd jag fått av er också....
Garden bliss
Jag hade ett grönsaksland (i massor av pallkragar) förra året för första gången och fick ett jättebra resultat. Jag blandade min jättemagra sandjord (analyserad) med påsjord, hästgödsel och ett ekolgiskt "helgödsel" i form av småkulor som jag köpte på Blomsterlandet, har sett det på granngården också. Allt utom purjolöken växte jättebra.
Gunvor Carina
CITAT (jaj-51 @ 26-04-2012, 13:08) *
Följde du doseringsanvisningarna ?

Låt inget hamna på de gröna växterna så vide det inte är mycket regn på gång eller vatenspridare används.
Det kan "bränna" och skada mycket om det inte spolas ner.

Jag slarvade nog med det? tyckte att jag vattnade ordentligt efter att jag gödslat!
Men det var nog det som felade...för lite vatten och regn...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon