Full version: Uppvärmning-
Boel z4
Nu har vi ett konvektorelement i uterummet som stått där och gått från och till hela vintern, till en kostnad av ca 800 kr. Men nu blev vi lite nojiga, för värmetrådarna ligger "bara" i det, det har väl för lågt IP värde för utrymmet... och det händer ju att våra ungar är där och leker med blomsprutorna, jag antar att ni fattar... så då vill ju mannen köpa det mest rejäla naturligtvis, och jag vet att det är en byggfläkt som hägrar för hans inre syn... och då säger jag: "På Odla skriver de att byggfläktarna dra mer energi." Varvid vi båda frågar oss. Hur är det möjligt????
Vad är BÄST? (såg en cool rostfri cylinderformad grunka i Willabkatalogen... men den var i dyraste laget)
MRLINDELL
Vad har du för IP på den? JAG har ett konvektorelement från Bauhaus Admiral som är dubbelisolerat, det bästa jag haft.
De har oftast effektläge 750, 1250, och 2000 Watt. Godkända enligt normerna och avsedda för t ex fritidshus, uterum, garage mm.
De har inbyggd fläkt för bästa cirkulation och är det lämpligaste elementet du kan ha. Man kan få ett sådant med bra elektronisk termostat för under 300 kronor.

IP44 betyder att det kan stå UTOMHUS och tåla vattenstänk. Ett sådant behöver du INTE ha i uterummet.
Boel z4
Vet inte... det är nog av samma typ som det du har, fast från Jula (stod inte IP, bara att det var avsett för garage, uterum etc). Fast termostaten är inte bra, den skall hålla frostfritt men håller runt 10°... fast som jag skrev har det ju inte kostat särskilt mycket över vintern ändå.
Jordfelsbrytare har vi, frågan är om den är snabb nog om ungarna skulle få för sig att spruta vatten rakt in i elementet.
GOSH nu börjar Gröna rum!
kerstin z5-6
termostaten är viktigast -inte kul när fläkten blåser på i ett växthus som redan är + 15 grader varmt eller mer -Willabs monster fixar INTE det mad.gif tropic 2000 ??Inte heller är den anpassad för våtrum"
I ett ute rum kan du ha Lindells förslag som är bra,
Elbjörn funkar den med med termostat
gammelnalle
Mer viktigt är nog att du har en jordfelsbrytare !!!!!! HELST fast monterad i centralen.

Sen fattade jag inte om det var elemetet som kostade 800:- eller energikostnaden??? (Men jag har en trög hjärna.... så det kan vara mig som fattar dåligt...)

El-nalle
ulfjohan
Hej
jag fick en idé igår (oops!);
Vi har bänkar som står på Lekablock i växthuset, bänkarna är formplywoodskivor som jag har satt en låg sarg på och sen är det en vanlig plastmatta i som är formad med värmepistol (det blir som ett jättefat). Det har varit flytta om, höja och sänka, osv.

Iden: borde det inte gå att lägga en golvvärmematta under plastmattan???
Då slipper vi att snubbla på alla minidrivhus som står och dräller överallt (inte i växthuset alltså). Är det någon som har en kommentar på detta?

Och vill man sitta i växthuset på vintern är det ju bara att koppla in och sitta i "fatet" så blir det iaf varmt om rumpan!!!

/Ulf
fiffigafrun
Vad rek uppe i zon 6, om jag vill använda växthuset (ett Multiflorum 10 m2) för förkultivering främst. Tänkte markisolera under markbetongplattorna... Ungefär när kan man börja säsongen här uppe i Norrbotten utan att fläkten går hela tiden o kostar skjortan? Kan ju ha bubbelplast i början också då förstås...

Har inte typen Elbjörn fläkten (som Florum har) inte någon inbyggd termostat? Eller kopplar man på en sådan vid sidan om?

Är inte Willabs Tropic 2000W fläkt nå bra heller, den kunde ju användas som fläkt på sommaren också o det borde ju vara bra...

Håller på o räknar ihop vad hela växthus-köpet inkl tillbehör går lös på. Jag ska ha ett, snart, men frågan är bara exakt när det blir...

/Karin (som växthus-suktar mkt just nu)
Boel z4
Fattar nog inte riktigt ditt upplägg, ulfjohan...

Apropå byggfläktar, så lät det som ett avgörande argument att de bullrar mer. Buller vill vi inte ha i mysrummet!
Vårt element från Jula får väl gå ett tag till, och så får ungarna ge tusan i att spruta vatten där...

800 kr var alltså elförbrukningen för hela vintern hittills. 4-10° ungefär. Inte illa faktiskt! (måste bero på de begnagade treglasfönstrena... och bubbelplast på resten!
kerstin z5-6
jag vet bara att många irriterat sig på Willabfläktens oförmåga att hålla tempen -dvs den stannar inte när den ska -utan brummar på och kostar pengar -Elbjörn som jag har sen länge -funkar bättre .Den nya som säljs nu har temostat -man behöver ingen separat .
Mitten, slutet av mars med bubbelplast, och nedsänkt tak av med hjälp av plasten , borde ge en god möjlighet för dej Karin .
Särskilt som du ju skulle ha söderläge på ditt växthus -visst var det så ??

Boel jag tror ditt jula är så gott som något annat i din miljö -Kostnaden säger ju att det fungerar bra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon