Full version: Rosa ros i norrläge?
Finastina
Jag behöver tips på en stark och tålig ros som jag kan plantera mot en husvägg i norrläge, zon 1. Jag har några krav rolleyes.gif
  • remonterande
  • ljusrosa färg
  • tåla norrläge
  • gärna doft
  • inte känslig för sjukdomar
  • buskros eller klängros men ca 2 m hög
  • inte kräva för mycket skötsel

Vet du en ros som skulle kunna passa så blir jag glaaad! smiley_small_hug.gif
Kajsa
Finns ingen, norrläge är det sämsta, rosor vill ha ca 6 tim sol. Välj något annat.
Finastina
Nja, men jag vill ändå tro att det finns rosor som klarar skuggläge. Hoppas..
Husihelvete
Efter att ha sökt mha sökmotor har jag sett att det visst finns rosor som klarar skugga/halvskugga. Mitt tips är därför att söka med orden REMONTARANDE BUSKROS HALVSKUGGA. Du kommer få många träffar, hoppas du finner det du söker.
oliv
Som jag förstått pratar vi här inte om halvskugga, utan helskugga (en vägg mot norr = helskugga / 0 soltimmar). Det går säkert att plantera en ros, men den kommer knappast att blomma. En klätterros kanske kommer att söka sig upp för att nå solen. Det finns bättre växter lämpade för skugga.

Om du har lite sol, har du större chans.
Du kan hämta lite tips här: gammal tråd på AOT
Iren
CITAT (Finastina @ 26-04-2012, 15:30) *
Jag behöver tips på en stark och tålig ros som jag kan plantera mot en husvägg i norrläge, zon 1. Jag har några krav rolleyes.gif
  • remonterande
  • ljusrosa färg
  • tåla norrläge
  • gärna doft
  • inte känslig för sjukdomar
  • buskros eller klängros men ca 2 m hög
  • inte kräva för mycket skötsel
Vet du en ros som skulle kunna passa så blir jag glaaad! smiley_small_hug.gif

Ja det är ju inte lätt :-) jag har planterat två Therese Bugnet, rugosor vid vår altan, med tak över, mot norr. Här får dom morgonsol till 09 och em sol från ca 16 och framåt. Fungerar bra men så får den ju lite sol ändå. Lycka till :-)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon