hur förodla, hur stora krukor i växthuset e.t.c.
Maj-Elén
26-04-2012, 20:41
Så fröet i en liten kruka med såjord och ställ den varmt ca 20-25 grader. Håll den lagom fuktig tills fröet har grott. När plantan har fått hjärtblad och två karaktärsblad kan du plantera om den i en större kruka med plantjord eller Hasselfors U-jord Det står nog en del odlingsråd på fröpåsen. Om du ska ha den i kruka hela sommaren behöver du nog en kruka på kanske 15 liter. Själv hade jag tänkt att jag ska försöka odla melon i en stor ampel som jag ska hänga i växthuset. Melon kan behöva hjälp med pollineringen och toppas så att inte allt för många frukter utvecklas. Hoppas detta var till hjälp, annars finns det säkert många i forumet som har erfarenhet av melonodling
catlady
03-05-2012, 15:04
Vi odlade melon i pallkrage i kallväxthus, och för att få ordentligt med frukt krävs mycket av allt: Vatten, näring och sol. De växer i rankor så bind gärna upp dem (då får de mer ljus och är mindre utsatta för sniglar) Vi "pillade runt" i de utslagna blommorna för att hjälpa pollineringen på vägen. När de utvecklade frukter så lade vi dem i "vaggor" (hängde upp frukterna i bomullstyg för stöd). Frukten utvecklas sent och sitter med fördel länge på rankan, tills du kan lukta att de är mogna. Tyvärr är melonen mycket mottaglig för ohyra, så spreja/ tvätta den med såpvatten ett par gånger i veckan under högsommaren.
Kanon att få lite hjälp på traven. Har sått melonfrön och har lite plantor men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Tänkte precis lika att plantera plantorna i pallkrage i växthuset. Ja vi får se vad det blir av det hela
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.