Woodii
Har några växter som jag undrar vad det är för sorter... Två av dem ser man ju ofta liknande av, men oftast är de bara märkta med "suckulent". Tycker de påminner om bilder jag sett på echeverior...

[attachment=69539:P4250069.JPG]
[attachment=69540:P4250072.JPG]
[attachment=69541:P4250077.JPG]

Den nyaste har jag däremot aldrig sett förut, den påminner lite om någon taklök kanske... Små grönaktiga "kottar" med små solformade blommor. Någon som känner igen?
[attachment=69542:P4250078.JPG]
teo
Nr 1 tror jag är xGraptoveria (hybrid mellan Graptopetalum och Echeveria), finns olika varianter.
2 och 3 har jag sett i handeln men jag vet inte vad de heter, 2 har ju drag både från Echeveria och Aloe och Hawortia, kan vara en korsning mellan dessa.
Woodii
Tack, har aldrig hört talas om "Graptoveria" faktiskt, men jag googlade och tycker t ex den här http://davesgarden.com/guides/pf/go/58906/ är rätt lik både på blommor och blad, så det kan säkert vara någon släkting.

Jag får sälla mig till skaran som gnäller över "Suckulent", "Orchidée mix", "Cambria" och alla andra märkningar som knappt säger något alls. De kan ju rationalisera lite mer och bara skriva "Växt". wink.gif
evaisa
...eller..."grönväxt"..... sick.gif
Woodii
CITAT (evaisa @ 26-04-2012, 20:19) *
...eller..."grönväxt"..... sick.gif

giggle.gif Ja men om man är färgblind är det ju bra att det står!

Nä, skämt åsido borde det ju inte vara något problem för de som producerar växterna att peta dit en lapp med artnamn eller hybridnamn eller vad det nu är, de måste ju veta vad de odlar? Särskilt fånigt när de ändå har satt dit en liten fin lapp med bild och så står där inte arten...
batski
CITAT (Woodii @ 26-04-2012, 19:48) *
Jag får sälla mig till skaran som gnäller över "Suckulent", "Orchidée mix", "Cambria" och alla andra märkningar som knappt säger något alls. De kan ju rationalisera lite mer och bara skriva "Växt". wink.gif

Ja verkligen! Det är ju sjukt oproffsigt och irriterande/frustrerande!

CITAT (Woodii @ 26-04-2012, 22:41) *
Nä, skämt åsido borde det ju inte vara något problem för de som producerar växterna att peta dit en lapp med artnamn eller hybridnamn eller vad det nu är, de måste ju veta vad de odlar? Särskilt fånigt när de ändå har satt dit en liten fin lapp med bild och så står där inte arten...

tummenupp.gif
addo
Mitten är Echeveria purpusorum, trevlig växt, jag har den också biggrin.gif
Woodii
Tack, addo! Det ser ut att stämma! tummenupp.gif

Bara "kotte-växten" kvar då, ingen som vet vad den heter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon