Full version: Sänkt ambition..
steffo100
Hade ett trädgårdsland för några år sedan och fick ta lien till hjälp att få ner det...

Funderade för några veckor sedan på det där med pallkragar - postade något här om det, men kanske inte ens det känner jag skulle funka...

Min senaste tanke innan jag ger upp min egen sallad, dill och lite gräslök är en blomlåda.. :|
Har en altan med en del åt söder & en del åt öster, en balkong i rakt söderläge.. så- kan jag odla lite köksgrönt i blomlåda? (zon 1 om det är av betydelse)
Får gärna se lite fint ut oxå, kanske varva med prydnad - får plats med tre lådor i bredd?

Tänkte snickra något själv i helgen, typ :
110 cm långa (3 st)
25 cm breda uppe och 20 cm nere för lite kilform
25 cm djupa

funkar det att odla i sådana? (balkongen ganska utsatt för vädar & vind)
Tryckta brädor eller inte?
Plastbeklädnad inuti?
dräneringshål?

Tänkte köpa planteringsjord på påse från lantmännen

tips & kommentarer på väderstreck, lådbygge & planteringsalternativ mottages tacksamt.

/entusiastisk nybörjare som hittills bara misslyckats....

godivaex
Tror det blir torrt snabbt i en sån liten låda. Själv har jag en odlingsbädd (110*200cm) som jag täcker med odlingsväv. Eftersom jag inte bor på samma ställe som min odlingsbädd så har jag även ett automatiskt bevattningssystem.

För mig har odlingsbädden funkat kanon. Bra skördar och har man bra jord ger det mycket mat på liten yta.

Satsa på bra jord/ ev. kanske t.o.m. "ko på påse" funkar och odla enkla grödor. Te.x:
  • *plocksallad
  • *gräslök
  • *dill (kan visst vara lite tjurigt, men inte hos mig)
  • *basilika (Sätt inte frön- tar en evighet. Köp istället en planta på Ica, knipsa av skotten, sätt i vatten. När dom fått rötter, plantera om.)
  • *skärbönor
  • *ärtskidor
, ,

Köp en bra bok och läs! Själv har jag lärt mig mycket av Lena Israelssons Grönsaksodling. Står bra grejjer om odlingslådor i den.

Lycka till och låt odlingen få vara en njutning och inte en börda!
PMK
Får du plats med pallkragar? Det är ju väldigt smidigt att ha redan färdiga ramar, ofta gratis dessutom. Vi staplade två stycken på varandra, täckte botten med markväv, men om du odlar på balkong behövs ju inte det, utan en botten är ju att föredra då. Du får väl ha dem en bit från marken, små ben eller liknande på botten, med dräneringshål. Jag linoljade våra kragar, för längre livslängd. Fyllde med jord från en åker, köpt planteringsjord och kanske.. en säck kogödsel. Blandade runt allt detta.

Sen drar du till en butik i stil med Plantagen och Blomsterlandet, och köper timjan, oregano, gräslök, mynta.. ja vad du gillar helt enkelt. Det blev kanonbra för oss, allt utom rosmarinen som nog ville haft mer dränerad och mager jord. I år har jag därför grävt ner ett kärl, utan botten, i bädden, fyllt med mager sandig jord, och där skall den få stå i år. Se till att dem får så mkt sol som möjligt.
Detta kan jag varmt rekommendera, och gott blir det! Ren lyx!

PS. Gräslöken, timjan, oregano och mynta övervintrade och växer i år igen, så dem är ju en engångskostnad som sen kan ge hur mycket som helst! Du lär få vattna en del under sommaren dock. Tappa inte gnistan bara, alla misslyckas alltid med en viss procent av sina projekt, så enkelt är det bara. Gnistan kommer tillbaka så fort man lyckas igen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon