Hjälp! Jag har sått fyra stycken Jamaican bell-plantor som jag precis omskolat. Nu ser jag att de understa bladen har börjat gulna - vad är det som händer och hur kan jag stoppa det? Jag har lecakulor i krukorna och jorden känns inte alls blöt så det borde inte vara det. Är det bara att de är ovana sin nya miljö och behöver acklimatisera sig eller är något värre på gång?
Se bild på provarodling.wordpress.com.
Tacksam för svar!
Ps. Jag var tokrädd om rötterna vid omplanteringen.
Det bör inte vara något problem. Det såg ut som att det var de understa bladen som var lite gula, stämmer det? Det gör inget vad jag har märkt, antar att ''förstabladen'' inte är lika viktiga. Och sen är det ju så att det förbrukas blad med tiden, det är ofrånkomligt.
Sen ändrar ju plantan sig med tiden och beroende hur den mår lite, fortsätter du sköta den väl så ska det inte vara några problem!!
Tack för svar! Mina plantor ser nu ut att må mycket bättre. Det var, precis som du skrev, de första bladen som gulnat. På ena plantan har dock även första karaktärsbladet gulnat och lossnat men resten av plantan ser fin ut. Åter tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.