LottaJo
När hemmet dränks i småplantor så borde man inte klaga, men varför är det de man helst vill ha som inte gror?... thumbdown.gif

Av dessa sorter har bara ett fåtal eller inte ett enda frön grott:

Jättevallmo Papaver orientale 'Royal Wedding'
Penstemon x mexicale "Sunburst Ruby"
Gökblomster Lychnis flos-cuculi "White Robin"
Gillenia trifoliata
Stor grekvädd Knautia macedonica "Melton pastels"
Milium effusum "Aureum"

Trodde att åtminstone de tre första skulle vara enkla... Några tips om hur ni gjort eller om de behöver nån speciell behandling? Stratifiering? Ljusgroende? Anything!... sos.gif

octachoron
Om man tittar på http://theseedsite.co.uk/list26.html så verkar jättevallmo ha väldigt ojämn groning.
Eva 33c
CITAT (LottaJo @ 26-04-2012, 20:42) *
Jättevallmo Papaver orientale 'Royal Wedding'
Penstemon x mexicale "Sunburst Ruby"
Gökblomster Lychnis flos-cuculi "White Robin"
Gillenia trifoliata
Stor grekvädd Knautia macedonica "Melton pastels"
Milium effusum "Aureum"

Gillenian behöver en kallperiod efter sådd för att gro, och gror sen gärna vid ganska låg temperatur. Lämpar sig bra för att så och ställa utomhus direkt. Ställ ut din sådd, antingen gror den under denna säsong eller så kommer de till nästa vår.
Knautian brukar gro bättre efter en vistelse ute också. Ställ ut den med tycker jag.
Vallmon och gökblomstret brukar inte vara några problem att få upp fort och lätt i vanlig rumstemperatur. Vallmon anges som ljusgroende. Jag sår alla perennfröer (om jag inte säkert vet att det ska ha mörkt) ytligt och täcker ytterst lite med vermiculit eller nåt sånt, då de flesta gynnas av att ljuset når dem. Speciellt små fröer brukar behöva "veta" att det inte är långt till solen : ) Hur länge sedan är det du sådde?
LottaJo
Gillenian sådde jag 20 jan, hade inne i en månad och ställde sen ut i kallgaraget där den fortfarande står. Inget har kommit upp.

Knautians frön stratifierade jag först i kyl 8v i vermiculit, sen sådde jag inne utan resultat innan jag i mitten av mars gav upp och ställde ut den också i garaget. En planta kom upp inne, misstänkt lik ogräs av okänd sort (fick helt klart en del ogräsfrön med såjorden, det har växt fel saker lite här och där i såpottorna) men jag har fortfarande inte vågat slänga den... blush.gif

Jättevallmon sådde jag inne i slutet på feb (för tidigt med det mesta, jag vet, men jag var så otålig...) men när inget kom upp var jag rädd att jag vattnat undan fröna så jag sådde nya en månad senare. Har väl grott 3-4 st totalt å den borde ju vara lätt?!?

Penstemon sådde jag i mitten på mars, bara 3 st grodde som jag skolade om men nyss lyckades missa att vattna en gång å så är de historia... slap.gif Inga fler efter det.
Gökblomster såddes samtidigt och där har inte en enda kommit upp. Försöker generellt vattna små frön (sådda på ytan) med sprayflaska, men ibland blandar jag ihop dem och vattnar som vanligt, så kanske de spolas ner/bort?

Av alla sorterna har jag fröer kvar, men vet inte riktigt vad jag ska ändra på. Nu sår jag snart allt utomhus (bor i Zon1) å låter dem husera där en säsong eller två... Kan jag förresten flytta sådderna från garaget till växthuset eller blir det för varmt där? (fast det borde ju vara dags för värme ändå)
Eva 33c
Det är svårt att veta varför det blivit fel. Men varför använder du kylskåp och kallgarage istället föra att ställa utomhus helt och hållet? På dessa ställen är temperaturen visserligen låg men helt jämn. Många fröer behöver just temperaturväxlingarna mellan dag och natt som våren erbjuder, för att få signal att nu är dags att vakna s a s. Så ställ gillenian och knautian utomhus, så gror de nog snart tror jag.
Med vallmon och gökblomster kan det vara så att du vattnat bort fröerna kanske. Jag vattnar krukorna underifrån efter att jag sått. Ställer dem i vattenbad tills jag ser att ytan mörknar. Då brukar de sällan behövas vattnas mer de närmaste en till två veckorna om man täcker med plast.
Sen kan man faktiskt få frö av dålig kvalitet också...
LottaJo
Tack för att ni alltid tar er tid att svara på frågor, det är verkligen guld värt! smiley_small_hug.gif

I år är första året jag stratifierat nåt och jag tyckte placering i påse i kyl lät bra för att inte ta så stor plats men framförallt för att inte riskera glömma vattna om det torkar ut (har ju inte så mycket snö här att täcka/bädda in sådderna med), men nästa år överger jag helt klart den strategin. Kallgaraget har ung samma temperatursvängningar som ute, men jag kom på det något för sent.

Nu ska jag gör ett nytt försök med jättevallmon och gökblomstret, med bevattning underifrån (som jag heller aldrig provat!) och med mer tålamod för att orka vänta in den ojämna groningen...

De andra sådderna får stå ute nu, till nästa vår om de behöver!...

Tack!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon