godivaex
Hej,

Har köpt en chiliplanta (Habanero) ska jag planera om den bums eller ska jag vänta? Eller ska jag bara näringsvattna?

Tack tack!
Bony
Hej!

Det beror ju på hur det är ställt med chilin. Ifall krukan håller på att spricka för att det är så mycket rötter bör du ju plantera om den. Men det är svårt att säga när man inte sett. Skulle du kunnat skicka en bild? Eller så kan du ju ta ur den lite lätt och se hur mycket rötter det är.

Det är iaf ingen kris då chili gillar att ha det lite trångt i krukan, det är först då han börjar växa egentligen!

godivaex
Det är små fina rötter på undersidan, men inga vid krukans kant vad jag kan se. (Kan inte lyfta upp den ur krukan)

Köpta för några dagar sedan så den mår väl fortfarande bra trots avsaknand av växthus. Står i ett ljust fönster, rumstemperatur.

Vill dom ha mycket näring?

Tack!
Anja Danmark
Hvis der er rødder at se på undersiden, bør den plantes over i en større krukke - f.eks. 6-8 liter.

De vil gerne have lidt næring, men ikke for meget - så bliver det bare blade og ingen frugt smile.gif
godivaex
Oj det lät som ett stort hopp från 1L till 6L! Plantan sk ut i landet sen så det får nog bli en mindre kruka att mellanlanda i.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon