Att hitta på vad man ska äta kan gå fort eller vara hopplöst! Det gäller för mig både till vardagsmaten, helgmiddagen eller när man ska bjuda på lite festligheter.
Man står där i kylskåpet och skakar på huvudet eller funderar i affären - vad kan jag göra med detta?
Så inspirera mig och varandra med tankar, idéer och recept -
vad kan man göra med lövbiff?
Biggan_
26-04-2012, 20:46
Oxrullader! Dessa t.ex
Oxrullader med gräddsås
Jag har de senaste veckorna flera gånger gjort "kebab" av lövbiff.
Skär bort det som är senigt och skär i strimlor. Stek och krydda med pepparm, salt, grillkryddor.
Fyll pitabröd med sallat, tomat, köttet och en sås på gräddfil/creme fraiche, majonnäs, salt, peppar och italiens sallatskrydda.
Sonen gillar inte sallat så han får potatismos till.
Någon sked tacossås är inte fel heller. Och någon pfefferoni.
Borde bli supergott med tunnbröd också.
CITAT (Biggan_ @ 26-04-2012, 21:46)

Oxrullader! Dessa t.ex
Oxrullader med gräddsåsLät verkligen jättegott!
Fräs hackad lök, färska champinjoner och strimlad lövbiff, krydda med salt och svartpeppar
Häll på grädde och klicka i Dijonsenap och låt puttra en stund, om du gillar Dragon så ha i lite sån också
Det enda jag gör med lövbiff är Sjömansbiff, men det är såååå gott !!
Bryn köttet snabbt, strimla det sen, men inte för smått. Bryn lökringar (gul lök). Sen varvar du skalad, rå potatis i skivor (0,5 cm) med köttet och löken i en järngryta. Börja och sluta med potatis. Peppra mellan varven, ev lite salt också. Häll på ganska stark köttbuljong samt mörkt öl (helst porter, men det går bra med vilket öl som helst, bara det är mörkt = sötare). Sen får det hela puttra på spisen i ca 45 min UTAN att man rör om. Fyll ev på med lite mera vatten/buljong/öl om det ser torrt ut. Klart !
Har inget vettigt svar utan att ska ni ändå strimla köttet så köp oxbringa istället.
Inga från Närke
06-05-2012, 16:08
Brukar göra "maskar" som mina barnbarn sa när de var små.
Strimla lövbiffen, lägg i gryta salta o peppra, stek dem klar, häll på grädde och ketsup eller helst tomatpuré. Typ stroganoff servera med ris o sallad.
Ingas maskar med myrägg, alltså!
Jag brukar göra Pasta med lövbiff och dijonsenap.
4 hg lövbiff
1 röd paprika
½ köttbuljongtärning
2½ dl matlagningsgrädde
1 msk dijonsenap
1 tsk soja
1-2 krm sambal oelek
salt, peppar
Strimla och fräs lövbiff och paprikan. Tillsätt resten av ingredienserna. Låt det hela puttra på svag värme under lock ca. 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta, jag brukar välja Fusilli från Barilla, den har en koktid på 11 minuter så det betyder att den här middagen är klar på en kvart.
spacepingo
12-05-2012, 14:39
Jag har två favvorecept med lövbiff.
Lövbiff med gorgonzola
Lägg gorgonzola (eller annan ost, mozzarella går oxå om man inte gillar "möglet") på lövbiffen och vik ihop och stek (inte för varmt) tills osten smält.
Snabbpastasås
Stek Strimlad lövbiff med hackad lök och vitlök. Häll ner creme fraiche med chili och paprikasmak och puttra lite. Man kan oxå smula ner lite fetaost om man vill lyxa till det. SErveras till pasta.
robertgoulet
14-07-2012, 18:40
Brukar även jag göra en pasta på lövbiff, champinjoner och grädde samt spetsa med dijonsenap - smakerna funkar utmärkt ihop.
Annars kan jag rekommendera att göra en lite mer soppartad asiatisk wok. Häll i några deciliter vatten i en stor kastrull eller wok, tillsätt några rejäla stänk soja och sesamolja, krydda med någon form av chili/sambal oleek samt köttbuljong. Låt lite knapriga grönsaker som morot, vitkål, vårlök och/eller pak choi sjuda några minuter i vätskan. Tillsätt sedan ett par paket snabbnudlar (man kan ju även använda buljongen därifrån om man vill) och låt till sist strimlad lövbiff gå med någon minut precis på slutet. (Om man vill kan man ju även marinera lövbiffen i förväg i t ex någon chili- eller ingefärablandning.)
Eftersom jag är lite kinainspirerad just nu lät det där ju intressant! Äter man det där som det är eller med ris?
Lennarts gryta från Anna Bergenströms kokbok Annas mat.
5 hg Strimlat Nötkött
3.5 st Gul lök
2 st Morötter
2.5 hg Champinjoner Färska
1 st tärningar Köttbuljong
1.5 dl Creme Fraiche
2 msk Persilja
Gör så här:
Grovhacka löken, morötterna och fräs i en stekpanna i smör/margarin. Flytta efterhand över det frästa till en traktörpanna. Bryn köttstrimlorna i omgångar.
Fräs till sist de hela champinjonerna.
Lägg i en buljongtärning och koka allt under lock i
5 minuter. Klicka ner creme fraiche och krydda med salt och peppar. Koka under lock på svag värme i ytterligare 10 minuter. Strö över persiljan.
Servera med nudlar eller ris. Eller med potatis.
Gärna också sockerärter.
Kanske inte så inspirerande men jag skar lövbiffen i strimlor, stekte och kryddade med peppar, salt och soya. Sedan redde jag av med vatten och mjöl (tror jag tog potatismjöl...).
Funkade rätt bra på köksbordet bland alla kinesiska små rätter jag hade gjort (hade lite friteringsmani!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.