Full version: Idegranar!
kheta09
Har två idegranar i min trädgård. De är mellan 3 och 4 meter höga. Men jag vill inte ha dem. De passar inte i en trädgård där huset är från mitten på 1800-talet. Jag förstår att det bara är att vara brutal och såga ner dem, men måste jag ta bort roten också? Som det är nu så växer inget i närheten av dessa idegranar. Dessutom är de väldigt giftiga. Och jag är orolig att mina hundar ska få i sig utav barren.
Huggorm
De är inte väldigt giftiga, utan bara lite. Men vill du bli av med dem är det bara att såga. Rötterna kan vara kvar, om du inte har någon speciell anledning till att du vill bli av med dem.
kheta09
CITAT (Huggorm @ 26-04-2012, 21:34) *
De är inte väldigt giftiga, utan bara lite. Men vill du bli av med dem är det bara att såga. Rötterna kan vara kvar, om du inte har någon speciell anledning till att du vill bli av med dem.

Nej, det var mest om de gör som en del andra träd och buskar sätter rotskott. Så du menar att de inte är så giftiga. Min granne menar på att skulle kossorna som betar i hagen brevid min trädgård komma åt och äta så överlever de inte. En annan anledning att jag vill bli av med dem är att de är så dumt placerade och att inget vill växa kring dessa träd. Är det någon som vill ha dem är ni välkomna att komma och gräva, de är friska och gröna. :0))
Huggorm
Äter korna mycket så dör de till slut. Men giftighetsryktet är överdrivet, och bönder har drivit utrotningskampanjer mot dessa buskar i århundraden så att de få kvarvarande vilda exemplaren till slut blev fridlysta. I trädgårdar är de dock bara att göra sig av med om man inte vill ha dem. Generellt dör barrträd om man kapar dem under de nedersta barren, men jag vet inte hur det är med just "barrlinden". Något stort besvär med rotskott eller stubbskott tror jag i alla fall inte du kommer få.
aromata
Det är väl mest bären som är giftiga. Måste du verkligen ta bort dem? Idegran tål i princip hur mycket beskärning som helst så du kan tukta dem till önskad storlek. Dessutom har etablerade exemplar väldigt vackra stammar.
Cilla
...och i bären är det kärnan som har gift, men som sagt det tillhör inte de giftigare växterna. Mycket värre med vissa svampar vi har i gräsmatta och kring stubbar.

http://www.giftinformation.se/AlphaList_va...;pDisplayType=0
kheta09
CITAT (aromata @ 26-04-2012, 22:49) *
Det är väl mest bären som är giftiga. Måste du verkligen ta bort dem? Idegran tål i princip hur mycket beskärning som helst så du kan tukta dem till önskad storlek. Dessutom har etablerade exemplar väldigt vackra stammar.

Jag är generellt emot att ta bort träd. Men det är svårt att få något att växa i deras närhet och att göra något snyggt utav det hela. Men jag har kommit på en annan idé (om det går), nämligen att ta bort de nedre grenarna så det ser uppstammade ut. På så vis kanske jag kan göra lite mer planteringar kring dessa "monster" och få det att se "meningen ut". Som du säger så är stammarna vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon