KRT
Vad använder man för skruv/bult när man behöver fästa något i ett lecablock?

Finns det specialskruv eller vad är det bästa för att skruven/bulten ska sitta ordentligt fast men inte riskera att ta sönder blocken??? Antar att man ska förborra - vad använder man för borrtyp i leca - betong?
fridsbacka
är betongborr men tror inte man bör köra på slag för då splittras nog leca blocket sen plugga/expander och finns att spruta i för att förankra , vet biltema har det som behövs för porösa block
aromata
Leca är mjukt. Betongborr utan slag blir bra. Det finns speciella skruvar anpassade för leca. Använd ganska långa skruvar för bättre fäste. Dra inte åt alltför hårt.
Tapio
Halaj!

Ja, det kanske går. Leca är väl ganska poröst. Men om det går trögt kan det vara värt att prova med en vanlig snabbstålsborr. De kostar ju inte mer än en tia styck.
En betongborr borrar ju inte, utan är mer att betrakta som en roterande huggmejsel.
Utan slag hamrar den ju sig inte in i materialet utan gnider bort material istället.

//T
Huggorm
Jag brukar också använda vanliga spiralborr. Man kan ta ett gammalt slött, det fungerar bra ändå, eller köpa billigaste på biltema
fridsbacka
problemet med leca kan jag tycka att dom innehåller ju ihåligheter och kulor , vilket kan ställa till om man behöver ett hål exakt så kanske större hål och fylla med betong sen fixera hålet mer exakt?
Tapio
Halaj!

Om du är rädd att borren slinter kan du bara borra ett hål med samma diameter som du vill ha i blocket i en lös plankbit först. Sen fixerar du plankbiten utanpå lecablocket där du vill ha hålet.
Plankbiten kommer att förhindra att borren slinter åt sidan.

//T
KRT
Tack för alla tips och råd!!! Just detta att lecablocken är så "spröda" är det som får mig att fundera ett varv extra. Man vill ju inte spräcka ett block i en mur smile.gif
malcolm
Plastplugg och trä-/plåtskruv, borra med spiralborr utan slag, Mindre saker kan man fästa direkt med plåtskruv utan plugg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon