kraken667
Hej. Min gamla (80-åriga) fikusbonsai mår inte bra. Som ni ser på bilden har den under en veckas tid tappat hela lövverket. Några skott har tittat fram på nedre delen av stammen, men överdelen är död. Jag vet inte vad detta beror på, jag har inte ändrat bevattningsmetoderna under alla de fem år jag tagit hand om den. Jag funderar på att kanske kapa stammen på mitten nånstans. Tråkigt, men jag ser inga andra alternativ när det gäller ett sista akut räddningsförsök. Vart ska jag såga för bästa återhämtningseffekt tror ni? MVH / Quizz

aromata
Så synd. 80 år inger respekt! Du kan kapa allt som är dött. Det påskyndar inget men ser bättre ut. Dessutom minskar risken att du skadar de nya skotten om de inte är för stora.

Jag hade nog klippt med sekatör bit för bit för att vara säker på att det jag tar bort verkligen är dött.
Cilla
Jag skulle ha ställt frågan till Bonsaisällskapet. En så gammal bonsai kräver bästa experthjälp.
Bassam
Hej

Snälla är det 80 år gammal, den behöver inte leva mera, på grund att den blir svag,
Så det är bättre om du tar bort den.

Obs

Nu attackera svampen rötter och i morgon är insekter, virus och bakterie

H_Bassam
Cilla
Jag kan inte bonsaier, men många arter kan leva mycket längre i bonsaiform än naturliga tillstånd. Om benjaminfikus som bonsai är gammal eller inte vid 80 är inte helt säkert, men kan vara det. I Japan finns bonsaiträd av olika sorter som är betydligt äldre än sina friväxande släktingar.

80 års jobb av människor med detta lilla träd - år efter år... Ta kontakt med bonsaisällskapet!
Bassam
Hej

Det är lätt att göra bonsaier, man behöver bara klippa rötter
första 4 år, för att gör balans mellan små rötter och små
grönskar.

H.Bassam
Cilla
Vilka arter har du gjort bonsaier av Bassam, och hur länge har de levt?

Min uppfattning är inte att det bara är att rotbeskära i början och att det i övrigt skulle vara särskilt lätt. Bonsai-erfarna ägnar mycket tid åt sina träd och skaffar sig en massa kunskaper om träds biologi och vård.
http://www.bonsaisallskapet.se/faq/
http://www.bonsaisallskapet.se/forumpress-...opic&t=55.0
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon