cinapuff
27-04-2012, 10:09
Hej!
Igår köpte jag mig ett gäng jordgubbsplantor av sorten Ostara som ska vara remonterande (återblommande).
Det är ganska små plantor (3-5 blad i snitt), men de har redan minst en blomstängel med ca 5 blommor var.
Nu till min fråga, orkar verkligen en jordgubbsplanta lägga kraft både på att producera bär och att etablera sig på en ny växtplats? Funderar nämligen (som rubriken lyder) på att nypa bort blommorna nu och låta plantorna etablera sig istället och hellre vänta på en andra omgång jordgubbar senare i sommar?
Vad tror ni om den idén? Eller är jag helt ute och cyklar nu..?
Mvh
Cina
RibesRubusVitis
27-04-2012, 11:09
Du har säkerligen alldeles rätt; jag beställde den vita jordgubben "pineberry" från Odla, och någon frågade om den kan fortplanta sig med revor. Såg odlingsanvisningar på Bakkers hemsida:
"On the first harvest, pick all the strawberries, plus flowers and any runners. This stimulates the growth of new flowers. The strawberry leaves turn unattractive a couple of weeks after the last harvest, so remove them all, leaving only the new young shoots in the middle. At the same time also remove all runners."
När jag planterade min remonterand jordgubbar för tre årsen tänkte jag inte ens tanken att ta bort blommorna.
De gav jordgubbar fram till frosten, dessutm gav jag bort småplantor.
Goda var de också en korsning mellan smultron och jordgubbar, stora och rejäla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.