Akela_92@hotmail.com
Hej, jag är en student som studerar biologi och våra lärare förra året delade ut frön av exotiska växter till oss.
Den här är vad mitt frö växte upp till, eller växer. Det stod det var en papaya men de är det ju inte för den har inte det bladen. Professorn viste inte heller vad det var så mitt sista hopp är till den här sidan.
Tänkte om någon kan klura vad det är, det är en exotisk växt frukt och kanske några tips hur den ska ta hand om. Nu får den bonsai näring och en solig plats vid fönstret.

[attachment=69553:dfsfd.jpg]
CillaM
Jag har ingen aning om vad för växt det är, dock tycker jag att bladen liknar karlbergare, vilken sort vet jag inte. Däremot så tycker jag att du ska ta bort den från solen, solens strålar skadar nya växter, ställ den ljust men bort från sol. O vattna underifrån, alltså så att rötterna får vattnet och du har snart en riktigt stadig växt. Ska bli kul att se vad det är ifall du fortsätter att visa bilder. Och välkommen hit förresten!
RitRat
Jag vet inte vad det är, bara att det INTE är papaya. Papayans blad är flikiga, ungefär som lönnens från början, senare riktigt djupt flikiga.
Iren
Jag ser inte stammen riktigt, men tycker det är lite likt ett Kejsarträd. Satte frö för några mån sen och det är likt....[attachment=69558:20120427_235914.jpg]
aromata
Kan det vara en Plectranthus?
Alexander-VG-zon3
ja bild på stammarna skulle vara bra, hur såg fröna/kärnorna ut ? hur såg hjärtebladen ut ?
Akela_92@hotmail.com
Nej det måste vara en fruktväxt typ citrus/jordgub/drakfrukt m.m.
Här är bild på stammen. hjärtbladen såg precis ut som de stora bladen förutom den inte hade några hack i de stora bladen.
[attachment=69562:sda_fc_a.gif]
RitRat
Citrus är det inte, de har alltid blad som är helt släta i kanterna.
Jaaa - hur såg fröet/kärnan ut?

Mullbärsträd? Morus nigra:
http://www.ask.com/wiki/Morus_nigra

Google-bilder:
https://www.google.se/search?client=ubuntu&...YMaLk4QTdr4WqDg
Alexander-VG-zon3
Funderade också på Mullbär eller ännu mer fikon, men bägge dessa har ganska små runda hjärtblad. Men skulle vilja se än ännu närmre närbild av stammen och noderna.
Akela_92@hotmail.com
Jag ska fota då i morgon med bättre ljus. Det är såhär jag inte minns hur fröna såg ut för att plantorna fick vi i handen när de hade växt upp lite grann. så jag minns tyvärr inte hur de såg ut. Men kanske för ge mer ledrådar är alla växter de kan va. Är något man kan köpa i frukt och grönt på vanlig affär.
RitRat
Ahaa, ska finnas att köpa på Frukt och grönt-avdelning på en vanlig affär! Det var ju en viktig ledtråd.

Tänkte på physalis, bladen har liknande form, men är inte så där tätt taggade.
Googlade på Physalis leaves:
http://tinyurl.com/cso4pub
lalle555
Det är Fikon!

För ett och ett halvt år sedan planterade jag en massa olika fröer från den exotiska fruktdisken på ICA, bl.a. fikonfrön. Detta glömde jag givetvis bort och när fröna så småningom kom upp hade jag ingen aning om vad det var. För att få hjälp med identifieringen skrev jag detta inlägg men utan framgång. Det var först senare under sommaren, när plantorna vuxit tills sig lite, när jag såg dem bredvid mina föräldrars fikonplanta som jag såg vad det var.
Tyvärr dog mina under den senaste vintern, men jag hoppas du lyckas med dina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon