Full version: Jord - 5 för 100
Aleksandra
Hej! Hur är egentligen kvalitén på jorden som säljs 5 för hundra, på exempelvis bauhaus och k-rauta? Är ju väldigt lockande när man inte har en himla bra ekonomi. Kan den verkligen vara så dålig? Och skiljer det sig så mkt från dom dyrare jordsorterna?

Undrar även om barkmull är en bra grej att lätta upp lerjord med? Skulle behöva få jorden lite luftigare då den är så kompakt här smile.gif

Whiskuchi
Det brukar vara mest torv i de där billiga säckarna. Jag köper kogödseln istället och odlar i, funkar fint åtminstone för tomater och pelargoner.
Red Top
Det är ju samma pris på alla sorter hos B-haus. Köper alltid deras kogödsel(kopåpåse smile.gif ), som ju inte är ren "koskit", utan jord uppblandad med det.

Gillar strukturen på den jorden och det växer så det knakar. Jag har den till allt. Grönsaker, sommarblommor och pelargoner.

Plantjorden köper jag aldrig numera. Håller med Whiskuchi. Det brukar vara mest torv.
Tapio
CITAT (Aleksandra @ 27-04-2012, 12:55) *
Hej! Hur är egentligen kvalitén på jorden som säljs 5 för hundra, på exempelvis bauhaus och k-rauta? Är ju väldigt lockande när man inte har en himla bra ekonomi. Kan den verkligen vara så dålig? Och skiljer det sig så mkt från dom dyrare jordsorterna?

Undrar även om barkmull är en bra grej att lätta upp lerjord med? Skulle behöva få jorden lite luftigare då den är så kompakt här smile.gif

Halaj!

En till här. Köper aldrig annat än koskit. Om nu koskiten är utblandad, vilket den är, hur utblandad är då inte plantjorden?

Normalt tror jag att man brukar blanda i grus i lerjord för att göra den mer lucker. Men grus bidrar ju inte så att säga, så barkmull är kanske en bättre ide. Men barkmullen i säck är ju väldigt grov. Kör det genom en kompostkvarn med valsar så blir det bra, tror jag.

//T
HelénE
K-rautas plantjord tycker jag har väldigt bra struktur. Det är JORD, inte mest torv o klumpar o pinnar som det är i vissa andra billiga säckar.

Sen hur den är näringsmässigt osv. vet jag ju direkt inte, men där jag använt den så har det verkat funka bra.

Helén
Robbanp
Jag köpte ett gäng påsar plantjord från Rölunda gård på Ica. De hade nån kundkväll och sålde dem för 15:- styck. När jag senare läste på en påse visade det sig vara 100% torv. Ganska sur också - pH 5,5-6,0, tror jag det stod. Funkar den överhuvud taget till grönsaker eller ska jag spara den till det kommande surjordspartiet?
jaj-51
Instämmer med övriga det är mest Torv säckarna.
"kogödsel" är också mest torv också och går jättefint att odla i utan att blanda upp med jord.

Känslan om "jorden" variera med hur blött det är i säcken.

Blomsterlandet sålde en helg 10 säckar för 99Kr tyckte deras jord varfinare struktur på och mer sand i jämfört med Bauhus jord gödsel.

Gödning behövs i år blir det LIDL:s rekordbilliga flytande gödning 15Kr/L
RitRat
CITAT (jaj-51 @ 28-04-2012, 06:08) *
Instämmer med övriga det är mest Torv säckarna.
"kogödsel" är också mest torv också och går jättefint att odla i utan att blanda upp med jord.

Ja precis. Så gott som alla köpta stora jordsäckar är mest torv, mer eller mindre finfördelad, så de känns olika. Se bara på innehållsförteckningarna!
Tapio
CITAT (Robbanp @ 27-04-2012, 23:57) *
Jag köpte ett gäng påsar plantjord från Rölunda gård på Ica. De hade nån kundkväll och sålde dem för 15:- styck. När jag senare läste på en påse visade det sig vara 100% torv. Ganska sur också - pH 5,5-6,0, tror jag det stod. Funkar den överhuvud taget till grönsaker eller ska jag spara den till det kommande surjordspartiet?

Halaj!

Jag har fått för mig att de flesta grönsaker föredrar lätt sur jord, sådär 6,0-6,5 så för den sakens skull går det bra, tror jag.
Vad som är mer viktigt är hur näringsrik torv är egentligen?
Där har jag inte en aning, så jag skulle bli glad om någon som har en uppfattning om saken yttrar sig.
Energi finns det ju i det, det betraktas väl som ett ”halvfossilt” bränsle, men det säger ju ingenting om hur bra växter växer i det.

//T
RitRat
CITAT (Tapio @ 28-04-2012, 12:06) *
Vad som är mer viktigt är hur näringsrik torv är egentligen?
Där har jag inte en aning, så jag skulle bli glad om någon som har en uppfattning om saken yttrar sig.
//T

Ren torv utan tillsatser har nästan ingen näring alls. Men det finns både gödslad OCH ogödslad torv att köpa. Läs på säckarna!
Tapio
Halaj!

Tack för svar. Men lite konstigt är det. För är inte torv ursprungligen växtdelar som sitter i en miljö som gör att det bryts ner väldigt sakta?
En kompost från forntiden liksom. Och kompost är väl bra?
Konstgödsel innehåller ju N-P-K. Ok, kväve är ju en gas och kan dunsta såvida det inte är bundet. Men fosfor och kalium är ju grundämnen som är solider, eller vad det nu heter, och borde finnas kvar.
Var tänker jag fel?

//T
jaj-51
Upptäckte i dag att Blomsterlandets säckar är 40L ...
Där jag brukar handla är det 50Liter som gäller ...
Bassam
Hej 
De är säckar fattiga på näring, så man behöver blanda de med kompost,  och naturligt gödsel
som ko gödsel.

H- Bassam
Bock
Jag köper endast från dessa www.hasselforsgarden.se och visst den är dyrare men jag säger som det mesta man köper - man får vad man betalar för ( inte för att vara elak ).

Det beror ju på vad man odlar i ( endast krukor i växthuset ) då kör jag med denna www.hasselforsgarden.se/konsument/produkter/traedgaardsjord/balkong-vaexthusjord
octachoron
Om man ska "lätta upp" en lerjord så är det bäst att blanda i organiskt material t ex torv. Sand gör saken värre, bara grus ger tydligen inte så bra resultat utan tillskott av organiskt material. Barkmull borde gå bra, jag har inte använt det själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon