MartinNr5
Hej på er.

Jag har en plätt på ca. 5x3 meter som får sol direkt på morgonen men runt 12-13 på dagen börjar grannens thuja-häck skugga och mot kvällen till är det ingen sol alls på den här plätten.

Just nu är det en "gräsmatta" (läs: mossmatta) samt en blåbärsbuske (som skall flyttas till en plats där det är sol dagen runt) på den här ytan.

Jag vill använda den här plätten till något mer än mossmatta och funderar på att plantera bärbuskar men det är ju så att de flesta bär vill ha sol.

Sålunda undrar jag om det finns bär som klarar sig med mindre mängd sol utan att bli helt smaklösa.

Tack på förhand.
HelénE
Alla mina vinbär (svarta o röda) och krusbär står i vandrande skugga i mossmattedelen av trädgården.

Det var säkert inte så en gång i tiden då de planterades, men med åren har körsbärsträd, hägg och bjäkr växt så numera så är det skuggigaste delen på tomten.

Det blir dock bär ändå och de blir goda och det blir bra skörd. Möjligen är det så att de mognar något senare än om de stått mer soligt.

Så det går säkert bra att du planterar bärbuskar.

Hallonen däremot står däremot så de har sol nästan hela dagen. Bara på kvällen som körsbärträden skymmer dem.

Helén

Blåbären står förresten också där. Blir bra med bär utan full sol.

Tror blåbär klarar det, kolla i skogen, inte skiner solen på blåbären där hela dagen. Däremot vill de ha det lite fuktigt, förrförra sommaren torka de nästan. Förra året vattna jag dem rejält och då blev det bra.

Helén
MartinNr5
Hej Helén.

Tack för svaret, jag skall försöka kombinera vinbär och blåbär så får vi se hur det tar sig. smile.gif
oliv
Jag har både blåbär och vinbär, men på olika platser (blåbären får minst med sol, växer vid norrsidan av huset, och vinbären mot väster, alltså sol bara eftermiddag). De behöver olika jordmån för att trivas, (amerikanska) blåbär vill ha surjord.
Eva i Västerås
Hej,
Jag har under 20 år haft en rikgivande hallonhäck i nordvästläge.
Bakom garaget kom solen till vid 15-tiden och sedan var det hyfsat soligt resten av dan under högsommaren. Vår o höst skuggade grannens hus så det var ännu kortare soltid.
Men högsommarsolen räckte för jättegoda hallon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon