Violen_
Hur många luktärtsplantor är det ultimata i en 10 liters zinkhink som sedan ska stå på balkongen?

Jag har förstärkt hinken med kvistar som är mellan 110-140 cm, som har satts ihop till en kon.
När det blir frostfritt ute ska de få fortsätta klättra på en spalje mot en balkongvägg.

Har även toppat plantorna som nu är 3-4 dm.
Peztis
Fyra-fem stycken skulle jag spontant säga. Men jag är verkligen inte duktig på luktärtor.
Violen_
Tack för svar! Jag körde 4-5 plantor i varje hink.

Luktärtorna är nu cirka 50 cm.
De har växt väldigt sakta efter att jag satt dem i hinken och det tar tid för jorden att torka ur.

Väntar på att skola ut dem snart, men ska vänta till dagar då det blåser mindre.
nykomling
CITAT (Violen_ @ 14-05-2012, 18:33) *
Tack för svar! Jag körde 4-5 plantor i varje hink.

Luktärtorna är nu cirka 50 cm.
De har växt väldigt sakta efter att jag satt dem i hinken och det tar tid för jorden att torka ur.

Väntar på att skola ut dem snart, men ska vänta till dagar då det blåser mindre.

oj 50 cm!!
och mina är bara 5 cm hittills. växer så sakta tycker jag. jag har planterat dom superröda
Violen_
Jag har den långa sorten av luktärt, som ska bli 150 cm.

Har du det med nykomling?

Tycker de växte ganska snabbt till 1,5 dm, sen segade det lite.
Efter att jag planterade om dem i zinkhinkarna, avstannade växandet.
Var rädd att det blev för blött, men nu när de står ute på balkongen ute i det fina vädret har de tagit fart igen.
Undrar om de kommer att grena sig själva. Har provat att toppa dem, men tycker inte att det händer så mycket.

Färgerna är Royal navy blue och Royal lavender.
De är sådda redan 27 mars och 4 april.
[attachment=70112:m_rkbl__lukt_rt.jpg]

23 april sådde jag en rosa luktärt som ska bli 100-150 cm.
De växte ganska fort jämfört med de andra sorterna, så hade nog räckt med att så dem också i slutet av april. [attachment=70113:rosa_lukt_rt.jpg]
nykomling
CITAT (Violen_ @ 23-05-2012, 18:51) *

Var rädd att det blev för blött, men nu när de står ute på balkongen ute i det fina vädret har de tagit fart igen.
Undrar om de kommer att grena sig själva. Har provat att toppa dem, men tycker inte att det händer så mycket.

De växte ganska fort jämfört med de andra sorterna, så hade nog räckt med att så dem också i slutet av april. [attachment=70113:rosa_lukt_rt.jpg]

osäker på vilken sort jag köpte, sådde ute på Oknö, nu har de blivit cirka 12 cm, får se om de tar fart när det blir varmare. önskar ju mera sol smile.gif
Scout
Luktärtor kunde ju vara fint. Är det försent att fröså dem nu? Hinner det blomma i år om jag sår nu?
Red Top
CITAT (Violen_ @ 23-05-2012, 18:51) *

Att de växer sakta beror på att de kämpar med att utveckla sitt rotsystem för att fylla ut hinken. När det är klart tar de fart igen. smile.gif

Jag brukar så mina i tomma toarullar, eftersom luktärtor har så ömtåliga rötter. När de vuxit till sig lite, planterar jag rullarna en och en i 9-centimeterskrukor. Där får de stå och växa till sig tills det blir dags att plantera ut dem.
Eva i Skåne
CITAT (Scout @ 31-05-2012, 13:07) *
Luktärtor kunde ju vara fint. Är det försent att fröså dem nu? Hinner det blomma i år om jag sår nu?

Dom hinner säkert blomma. Det blir bara lite senare blomning än man är van vid.
Violen_
Så roligt det är att få plocka små buketter med blommor från sin balkong.
Trots blåsten på tredje våningen och regnet varje dag så frodas luktärtorna.
Så här blev resultatet.
[attachment=72221:odla1a.jpg]
[attachment=72222:odla3b.jpg]

+ så här
[attachment=72223:odla4b.jpg]

[attachment=72224:odla2b.jpg]
*Stintan*
Va kul! Det är något speciellt med luktärtor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon