Irene_L
Nu har jag gjort en trädgårdsälva av hönsnät:

[attachment=69555:h_nsn_t_...ekt__lva.JPG]

Hon har hatt, kjol och vingar.

Här är ett collage där jag har fotat henne från olika håll:
[attachment=69554:h_nsn_t_...age_namn.jpg]

Jag får se om hon ska sitta där hon just nu sitter. Jag hade tanke på att sätta henne på en gunga som sedan får hänga i trädet. Vi får se hur det blir!

stennie
Verkligen jättefin!! bravo.gif
Klint
Men du är väl helt otrolig! Förstod att det var du så fort jag läste rubriken Riktigt snygg att låta henne gunga låter härligt! bravo.gif
*Stintan*
Gud så duktig du är! Jättefin!
jaj-51
Oj stråland fint vackert.

Hur kom du på iden?
Irene_L
thanks.gif alla!

jaj-51.....jag har funderat länge på att göra en älva av hönsnät. Har sett dom där jättesmå älvorna av järn på nätet men jag ville ha en stor. Min är ca 1 meter från topp till tå, sittande.
evelina
Jättefin! Vad du är duktig!
Krolliljan
Så jättefin. bravo.gif Måste prova ngt liknande senare i sommar.
Peztis
Men ååååå vad du är duktig! Jag blir riktigt avundsjuk!

De där små älvorna i järn skulle jag så väldigt gärna vilja ha, särskilt den som heter Emma... Men de är rätt så dyra för 10 cm järn...

Vad jag önskade jag hade talangen att göra de där fina sakerna som du gör.
fvd
Vilket konstverk det finaste jag någonsin sett i en trädgård. Helt rätt material också hon ser både mystisk och levande ut.
Irene_L
thanks.gif alla! Vad roligt att ni tycker om min trädgårdsälva!
Maj-Elén
Kreativt utöver det vanliga! Ska det växa något på henne? tummenupp.gif
kakan67
Något av det finaste jag sett. Helt otroligt vackert.
Peztis
Och jag sitter här och undrar hur dina händer ser ut efter denna kreation! Vet hur jag har sett ut - full med sticksår! - när jag har hållit på med hönsnät. Och då har jag ju bara använt det i mer praktiska syften.
OK, jag böjde till en "julgran" för några år sedan och satte upp julgransslingan. Blev faktiskt väldigt bra men oj-oj-oj man rodnar ju i jämförelse när man ser din vackra älva!
Irene_L
thanks.gif

Maj-Elén.....jag har tänkt att göra en gunga och sätta upp i trädet och sen sätta henne på den.
Peztis....jag använde handskar när jag gjorde henne så jag fick inga sticksår.
Irene_L
Nu har trädgårdsälvan fått sin gunga att gunga på:
[attachment=69628:h_nsn_t_...a_o_katt.JPG]
Men ser ni vad som sker bakom hennes rygg..på den rostiga stegen klättrar nån:

[attachment=69629:h_nsn_t_katt_namn.jpg]
Jo där klättrar katten som försöker ta en fågel. (Jag tog kort på olika håll för det var svårt att fånga fågeln på bild)
Woodii
Vad häftigt! Du är ju en riktig konstnär, det blev jättefint!

Man skulle ju också kunna låta klängväxter klättra på sådana figurer (eller det kanske är det som är planen?).
Myosotis
Vad du är kreativ och skicklig!!
Snöflinga
Den finaste älva jag nånsin sett bravo.gif Man både ser och ser igenom. En sådan vill jag också göra, fast lika fin som din blir det nog svårt att åstadkomma wink.gif Gjorde du kroppsdelarna för sig och sedan satte ihop dem eller är älvan i ett stycke confused.gif Kissekatten är ju även den jättefin, så duktig du är
Irene_L
thanks.gif alla!

Snöflinga...så här gjorde jag:

Först klippte jag en låååång bit av hönsnätet och vikte den så att framsidan blev längre än baksidan (benen ska bli av det längre stycket.) Sen tog jag en boll och fick fram huvudformen. Tog bort bollen och klämde fram halsen. till armarna tog jag en ny bit hönsnät och rullade den till en tub och trädde in den mellan nätet under huvudet:
[attachment=69633:h_nsn_t_projekt.JPG]

Sedan klippte jag upp så att det blev två ben och formade fötter och skor. Jag klämde sen till nätet så att hon fick midja:
[attachment=69632:h_nsn_t_projekt2.JPG]

Sen gjorde jag en klänning i hönsnät som jag sedan "klädde" på henne. Jag gjorde en dubbel kjol för annars syntes benen så mycket igenom. En hatt gjorde jag sedan som hon fick på huvudet. Vingarna gjorde jag först av elefanttråd som jag sedan klädde med hönsnät. Dessa "sydde" jag fast med ståltråd på hennes rygg.

Sen var det bara att klämma och fixa så hon kunde sitta.

Handskar är ett måste!

Det var väldigt roligt att se hur hon blev mer och mer som jag tänkt!

Prova på du också! Det var väldigt kul!
Snöflinga
Tack för "förståelse"- lätt tillverkningsanvisning smile.gif Skall verkligen prova göra ngt liknande i sommar. Tänkte den skulle få sitta uppflugen på kanten av ett plank.
Peztis
Kan ju tillägga att det är inte bara att "klämma till" hönsnät! Jag har provat några småsaker och det blev inte alls så som jag hade tänkt mig.
Irene, du har helt enkelt kläm i fingrarna du! biggrin.gif
Katarina Odla.nu
Jag instämmer med alla föregående talare! Så vackert och läckert! Imponerande, helt enkelt.

Får jag visa och skriva om det på sajten för inspiration? Sen finns det kanske Ireneälvor i hela Sverige...

Säg till om det är ok!

Hälsar Katarina
Irene_L
Katarina...det är helt ok! Vad roligt om jag kan inspirera!
Katarina Odla.nu
Så kul!
Jag hör av mig när det är klart.
Vårvarma hälsningar
Katarina
Katarina Odla.nu
Nu ligger Irene L:s läckra trädgårdsälva på sajten!

Tack Irene för att du delade med dig.
Hälsar Katarina på redaktionen.

Här hittar ni artikeln:
Gör en egen trädgårdsälva
Rosan
Oj så fint, bland de finaste trädgårdsdekorationerna jag sett.
Kan tro att det krävs en hel del talang och skicklighet att skapa figurerna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon