mamamaggan
27-04-2012, 17:57
Ska bygga om lite vid sommarstugan. Måste isolera golvet bättre samt ha ny spis , bygga om lite för att få en arbetsbänk , flytta kylskåpet mm mm.
Måste ha bättre ytterdörrar , en vid ingången och en vid utgången från köket till uteplatsen.
Alla fönster måste målas och kittas om .
Ev ska det tapetseras i ett par rum också och lite annat mått och gott.
Nu till problemet . Jag ska begära in offerter från åtminstone två olika byggfirmor , den ena känner jag till sedan tidigare. De har varit och fixat i stugan via försäkringsbolaget två gånger och gjort bra jobb.
Den andra firman håller jag på och undersöker hur de sköter sig med skatt osv och om de fått anmärkningar för dåligt jobb.
Vad ska jag tänka på när jag ska anlita någon av dem ?
Ska kolla på Villaägarnas hemsida om jag hittar någon checklista men tänkte också höra med er .
*Stintan*
27-04-2012, 18:21
F-skattsedel, betalningsanmärkningar hos KF, har firman försäkring som täcker eventuella fel och vilket bolag, absolut ingen förskottsbetalning, detaljerat avtal där det framgår exakt vad dom ska göra (vet inte om det finns särskild blankett), begär referenser. Kolla upp så att den som kanske ska fixa med elen är behörig.
Det är vad jag kommer på just nu.
Glöm inte att skriva en tidsplan också.
malarmaster
27-04-2012, 19:55
förutom det som stintan skrivit ,du skall börja med att begära en skriftlig offert med allt arbete beskrivit,pris på arbete innan och efter ROT-avdrag,materialkostnader,och övriga ev kostnader(typ bil)
därefter när du hittat en firma som du tycker låter ok skall du teckna ett avtal,ett är konsumentverkets avtal Hantverksformulär som reglerar reparationer o renoveringar,där kan offerten ligga som grund.
viktigt är att komma överens om ett slutdatum och absolut inga förskott.ett större jobb kan man acceptera en delbetalning efter att arbetet kommit en bit. slutbetalning skall du dock aldrig göra förrän arbetet är helt klart och godkänt av dig.
Villaägarna och konsumentverket har mycket info. dock tycker jag att två firmor att lägga offert är lite,minst 3 skall det vara då priserna kan skilja rejält.
se också upp med rotavdraget,tyvärr är det så att en del företag har höjt sina priser med motivering att du får rotavdrag. har sett firmor som ligger 50% över priserna som gällde innan rotavdraget infördes.
kolla också hur många timmar jobbet beräknas ta alternativt deras timdebitering,om det är rimligt.
Det viktigaste i korthet: ha allt skriftligt, ulf
Begär referenser på de du inte könner till sedan tidigare.
Använd Google och se om något dyker upp där.
Är de anslutna till någon kedja eller branschförening?
När du har valt och arbetet är på gång och du upptäcker att du vill ha något ytterligare eller något annat (ETA-arbete), se till att det skrivs ned det också - för båda parters säkerhet.
Skeppsråttan
28-04-2012, 20:28
ÄTA menar du nog Peztis. (Ändrings-och-tilläggsarbeten)
Men du har rätt, det är ofta de arbetena byggaren tjänar mest pengar på, så det är inte fel att styra upp det i förhand.
CITAT (Skeppsråttan @ 28-04-2012, 21:28)

ÄTA menar du nog Peztis. (Ändrings-och-tilläggsarbeten)
Men du har rätt, det är ofta de arbetena byggaren tjänar mest pengar på, så det är inte fel att styra upp det i förhand.
HAR DU BYTT NAMN!?!?! Meriona var väl fint!
Och så är det ju så här att jag är ju född och uppvuxen i Stockholm så då blir det ETA, så det så!
mamamaggan
06-05-2012, 15:33
Tack för era råd !
Nu har jag fått ihop en lista med saker att tänka på /kolla när jag ska teckna avtal med en firma.
Den första dyker upp i morgon för att kolla i stugan inför offerten. Det är det bolaget jag haft kontakt med förut och hittills känns de mest seriösa.
Pratade med en mäklare för att få råd om vad som lönar sig bäst att fixa/installera och fick bra råd , är också välkommen att höra av mig igen och det utan kostnad.
Har varit och kollat på spis, mikro och diskmaskin hos firman som vi alltid handlar den typen av saker ifrån. Får , som vanligt , ett extra bra pris och erbjudande om gratis installation och bortforsling av den gamla spisen.
Har också börjat fundera på luftvärmepump i st f nya fasta elelement överallt. Där skulle jag också få ett bra pris av samma firma som levererar resten .
Någon med erfarenhet av luftvärmepump ? Har hört om att man inte ska ha den monterad på väggen för att slippa oljud. Hur är det med det ?
Inga från Närke
06-05-2012, 15:46
CITAT (mamamaggan @ 06-05-2012, 16:33)

Tack för era råd !
Nu har jag fått ihop en lista med saker att tänka på /kolla när jag ska teckna avtal med en firma.
...........................
Har också börjat fundera på luftvärmepump i st f nya fasta elelement överallt. Där skulle jag också få ett bra pris av samma firma som levererar resten .
Någon med erfarenhet av luftvärmepump ? Har hört om att man inte ska ha den monterad på väggen för att slippa oljud. Hur är det med det ?
Kolla om du får energisparlån eller bidrag om du hade direktverkande el tidigare. Luftvärmepump är bäst om du har en öppen planlösning om inte så rekommendera jag en värmekälla för vedeldning också för pump klarar inte många minusgrader.
Vi har vatten/luftpump som går på våra vanliga vattenelement men det tar mycket el när det är kallt för då sätter värmepatronen igång. Vi har ingen annan värmekälla.
När du tar in offert försök att få en ansvarig för allt snickeri, målning. VVS och el så du slipper ha massa olika företag hos dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.