Full version: Ny på detta
HenrikSv
Tjena tjena.

En kille på 26 år som precis börjat intressera sig för att odla lite egna fröer och blommor
o lite sådär. Köpte mina första saker idag, nån sålåda och lite fröer och annat.

Behöver typ råd eller hjälp. Jag sådde typ fyra-fem fröer på samma ställe o sen så spred
jag ut fröerna mer. Jag förstår inte riktigt hur länge det kan ta innan de börjar växa?

Hur blöt måste jorden vara och allt? Jag har lagt en gladpack över och stuckit hål i den,
kan man göra så?

Ah frågorna är många, hoppas någon erfaren person kan vara snäll och svara på detta.

Hälsningar Henrik
Peztis
Välkommen till Odla!

Vad är det för fröer du har sått? Fröer beter sig olika beroende på sort så fär att hjälpa dig behöver vi veta vad du har petat ned.

Ang vattning är det ett bra tips att vattna underifrån. Häll vatten i brättet du har ställt krukorna i och efter 20-30 min häller ud av det som inte har sugits upp. Då minimerar du risken för att det ska bli dyngblött och även att sorgmyggorna börjar komma/kläckas och äta upp rötterna på de späda plantorna.
HenrikSv
Tack tack.

Det är bladpersilja, isbergssallad, rädisa, dill och sockerärtor. Det var dom lättaste enligt trädgårdsmästaren att börja med. Tänkte även köpa lite blomfrön och annat längre fram om det vill så att det lyckas.

Jag har inga krukor utan en mindre modell av sålåda skulel man kunna kalla det. Den är väl 6cm hög 40cm lång och 25 bred kanske och är tätslutande. Tipset jag fick på trädgårn var att vattna väldigt försiktigt men jag är lite orolig över att det inte dräneras riktigt?

Typ en sån här, fast tre olika http://www.fixamera.se/index.php/froer/sat...dlingstrag.html
RitRat
Trevligt att du kom hit!

Hmmmm. Vill inte ta ihjäl din odlarglädje, men men....

Sallad, dill, rädisor och sockerärtor behöver man inte så inomhus i förväg, de är enbart utomhusväxter. Ganska svåra att få att trivas inomhus! Det är för mörkt och för varmt.

Persilja tar lååång tid på sig att komma igång, mer än två veckor innan fröna ens gror. Den mår bra av att sås inomhus. Men den trivs också allra bäst ute på sommaren.

Hoppas att du har en liten trädgårdsplätt eller åtminstone en balkong att odla dem på sedan.

Var bor du? Vilken växt-zon?
HenrikSv
CITAT (RitRat @ 28-04-2012, 12:52) *
Trevligt att du kom hit!

Hmmmm. Vill inte ta ihjäl din odlarglädje, men men....

Sallad, dill, rädisor och sockerärtor behöver man inte så inomhus i förväg, de är enbart utomhusväxter. Ganska svåra att få att trivas inomhus! Det är för mörkt och för varmt.

Persilja tar lååång tid på sig att komma igång, mer än två veckor innan fröna ens gror. Den mår bra av att sås inomhus. Men den trivs också allra bäst ute på sommaren.

Hoppas att du har en liten trädgårdsplätt eller åtminstone en balkong att odla dem på sedan.

Var bor du? Vilken växt-zon?

Jaha, men va konstigt haha. Undra varför hon jag köpte av inte sa det åt mig...de bör ju hon veta. Jag sa ju att jag aldrig hållit på förut och ville ha bra tips på nybörjarfröer.

Hur som helst, de har börjat växa i dom lådorna jag har alla fall, har planterat om rädisorna i större lådor och lite, vi får väl se hur det blir och vad som händer helt enkelt.

Jag har en stor balkong som jag ska planetera ut på senare tänkte jag, men de är lite för kallt ännu, tror jag. Bor i Sundsvallsområdet, men de känns som att det blir 0gradigt på nätterna ännu.

Såhär ser det alla fall ut just nu.

RitRat
CITAT (HenrikSv @ 02-05-2012, 15:42) *
Jaha, men va konstigt haha. Undra varför hon jag köpte av inte sa det åt mig...de bör ju hon veta. Jag sa ju att jag aldrig hållit på förut och ville ha bra tips på nybörjarfröer.

Du sa kanske inte att du skulle så dem inne. I så fall hade hon förmodligen rättat dig. Hon antog kanske att det var utomhus du menade.
Hur som helst, de har börjat växa i dom lådorna jag har alla fall, har planterat om rädisorna i större lådor och lite, vi får väl se hur det blir och vad som händer helt enkelt.

Du kan plantera om rädisorna i vanliga avlånga balkonglådor nu, och börja bära ut plantorna på balkongen under varma dagar, in igen för natten.
Jag har en stor balkong som jag ska planetera ut på senare tänkte jag, men de är lite för kallt ännu, tror jag. Bor i Sundsvallsområdet, men de känns som att det blir 0gradigt på nätterna ännu.

Skönt att du har en stor balkong i alla fall! Sant, det är för kallt ute än. Sundsvall är i zon 4, det ser du på kartan här: http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/...es-odlingszoner
Såhär ser det alla fall ut just nu.

Ärtorna kan du plantera om i 10-litershinkar (kanske 5-6 per hink) som du sedan "avhärdar" genom att bära ut på dagarna och in under kalla nätter. Gör koner av långa pinnar i hinkarna, så ärtorna kan slingra sig på pinnarna. Ärtorna tål ganska kalla temperaturer, så dem kan du lämna ute dygnet runt i mitten av maj skulle jag tro. De, plus persiljan är de härdigaste av dina grödor.

Har du sparat lite frön, så du kan så sen i slutet av maj också, då det är varmt ute?
HenrikSv
CITAT (RitRat @ 02-05-2012, 16:16) *
Du sa kanske inte att du skulle så dem inne. I så fall hade hon förmodligen rättat dig. Hon antog kanske att det var utomhus du menade.

Du kan plantera om rädisorna i vanliga avlånga balkonglådor nu, och börja bära ut plantorna på balkongen under varma dagar, in igen för natten.

Skönt att du har en stor balkong i alla fall! Sant, det är för kallt ute än. Sundsvall är i zon 4, det ser du på kartan här: http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/...es-odlingszoner

Ärtorna kan du plantera om i 10-litershinkar (kanske 5-6 per hink) som du sedan "avhärdar" genom att bära ut på dagarna och in under kalla nätter. Gör koner av långa pinnar i hinkarna, så ärtorna kan slingra sig på pinnarna. Ärtorna tål ganska kalla temperaturer, så dem kan du lämna ute dygnet runt i mitten av maj skulle jag tro. De, plus persiljan är de härdigaste av dina grödor.

Har du sparat lite frön, så du kan så sen i slutet av maj också, då det är varmt ute?

1. Jo de var väl kanske jag som inte var tydlig nog i min beskrivning haha.

2. Okej, då ska jag göra det nu här i helgen.

3. Tack för den bilden, då vet jag lite mer om vad som pasasr också med kanske.

4. Okej tack för alla tips du ger mig. Japp jag har sparat frön, det är ju asmånga i varje påse, så det ska nog gå att så om senare i Maj då när det blivit mer sommar.

En fråga, ett frö är det en växt och en rädisa typ? Eller hur fungerar det där?
RitRat
Varsågod. kul att hjälpa till. Någon annan får också svara, för mina råd kanske inte är de enda som gäller.

CITAT (HenrikSv @ 02-05-2012, 22:18) *
En fråga, ett frö är det en växt och en rädisa typ? Eller hur fungerar det där?

Ja, ett frö ger en planta och en rädisa. Inga rotsaker växer i knippen, liksom ;-)

Och rädisor måste ätas när det är ganska unga, direkt när de blivit runda, ca 1,5-2 cm i diameter. Låter man dem vara i jorden länge som färdigväxta, blir de träiga och nästan oätliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon