CITAT (HenrikSv @ 02-05-2012, 15:42)

Jaha, men va konstigt haha. Undra varför hon jag köpte av inte sa det åt mig...de bör ju hon veta. Jag sa ju att jag aldrig hållit på förut och ville ha bra tips på nybörjarfröer.
Du sa kanske inte att du skulle så dem inne. I så fall hade hon förmodligen rättat dig. Hon antog kanske att det var utomhus du menade.

Hur som helst, de har börjat växa i dom lådorna jag har alla fall, har planterat om rädisorna i större lådor och lite, vi får väl se hur det blir och vad som händer helt enkelt.
Du kan plantera om rädisorna i vanliga avlånga balkonglådor nu, och börja bära ut plantorna på balkongen under varma dagar, in igen för natten.

Jag har en stor balkong som jag ska planetera ut på senare tänkte jag, men de är lite för kallt ännu, tror jag. Bor i Sundsvallsområdet, men de känns som att det blir 0gradigt på nätterna ännu.
Skönt att du har en stor balkong i alla fall! Sant, det är för kallt ute än. Sundsvall är i zon 4, det ser du på kartan här:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/...es-odlingszoner CITAT (HenrikSv @ 02-05-2012, 15:42)

Såhär ser det alla fall ut just nu.
Ärtorna kan du plantera om i 10-litershinkar (kanske 5-6 per hink) som du sedan "avhärdar" genom att bära ut på dagarna och in under kalla nätter. Gör koner av långa pinnar i hinkarna, så ärtorna kan slingra sig på pinnarna. Ärtorna tål ganska kalla temperaturer, så dem kan du lämna ute dygnet runt i mitten av maj skulle jag tro. De, plus persiljan är de härdigaste av dina grödor.
Har du sparat lite frön, så du kan så sen i slutet av maj också, då det är varmt ute?