Full version: Paegojblomma
rosita
En arbetskamrat gav mig en del av sin delade papegojblomma förra sommaren. Den är minst 150 cm hög, den hade 4-5 stora blad, men de flesta frös bort när det blev 5 minusgrader p.g.a. strömavbrott i vinter. Dock har det kommit 1 nytt blad och 1 till är på väg, så den lever i alla fall.

Det jag funderar på är hur jag ska sköta den för att få den att blomma. Finns det någon här som har några bra råd att ge?
rosita
Finns det ingen som vet?
Lokan
Jag har en som blommat tre-fyra år i rad. Satte den från frö för flera år sedan. Jag 'sköter' inte den så speciellt - vatten när jag kommer ihåg och en eller två gånger om året lite näring. Den står året runt i ett glasrum där det på vintern går ner till +5 till 6 grader när det är som kallast. I början hade jag den ute på somrarna men nu är den så stor och tung att jag inte ids flytta på den. Tycks trivas bra inne också flirting.gif Tror inte du behöver göra så mycket med den - jag misstänker att den vill torka ut lite mellan vattningarna!
Lycka till!
rosita
Tack för ditt svar! Det låter ju inte som om det är särskilt svårt att sköta om den tummenupp.gif

Jag hoppas att den vill blomma i år, jag kommer att ha den i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon