LaPaloma
Våra björkar har börjat se sina bästa dagar eller rättare sagt vi har väl inte skött om dom så väl. De är fulla av "skatbon" och ser väldigt vingklippta ut.

Vi har funderingar på att byta ut dessa björkar men vill ha något annat istället. Kanske mindre träd på rad eller några större buskar.

Önskemål:
- Tåla saltvindar
- Vindpinat läge
- Stenig mark
- Inte så höga
- Gärna blommande
- Tåla zon 5

Finns det träd eller buskar som uppfyller dessa önskemål? Vi vill gärna att det ska bli lummigt och ombonat.

Eller ni kanske har tips på hur jag annars kan göra?

[attachment=69560:P4280001__800x600_.jpg]
Cilla
Det ser ut att vara ett vindpinat ställe, som du beskriver. Det går men det går inte så snabbt att få upp nya träd på stället. Ett alternativ som har täthet och bara aningen högre höjd än det du har är oxlar. Blommar och får bär, uppfyller i övrigt dina önskemål.

Björkarna har tidigare beskurits ganska regelbundet om än inte varje år. I mina ögon har de klarat det väl och de ser förhållandevis friska ut och som att de uppfyller sin funktion, som jag antar är avgränsning och vindlä. Björk blir aldrig de mest läande träden men dessa har helt klart också den funktionen.

Kvastarna i trädet är i det närmaste naturliga inslag hos björk, särskilt i vissa områden. De är inte tecken på något fel.

Om huvudsyftet är att lumma till emellan skulle jag nog gjort det på andra sätt än att byta ut raden mot en ny. Det går att sätta buskage en bit ifrån och emellan träden, det kanske går att förtäta med träd i området som är hitom träden i bild?
LaPaloma
Nu blir min man glad när han ser ditt svar för han vill nämligen behålla dem medan jag vill ha något nytt!

Om jag nu behåller träden, vilken tid är lämpligast att beskära dem? Kvastarna - kan jag beskära bort dem eller förstör jag trädet?

Ska kolla oxlar också!
Cilla
I det här fallet tror jag att ni kan kombinera! Tänk vindskydd, lummighet och annat som du vill uppnå. Det åstadkommer man inte bäst genom att bara sätta enstaka rad av träd. Björkarna du har är flera decennier gamla. Vill man ha lite lummigare gäller att sätta mer - inte ta bort! :-)

Tänk kanske rum i trädgården? Berså av oxel blir hur häftig som helst - och vindskyddande.

Björk beskärs bäst i juli, augusti så man slipper savdroppet som man får vid vårbeskärning. Som du ser i trädet är det hyfsat lätta beskärningar som gjorts, dvs man har bara någon enstaka gång sågat i veden. Därför är de täta. Ju yngre ved du beskär i, desto tätare blir de. Börjar du såga grövre deformeras träden, björk svarar inte på beskärning som andra arter gör och grova snitt leder ofta till grendör. I dessa träd gäller hög stege och klättring upp till de partier man vill beskära. Vill man ha dem fortsatt täta och någorlunda friska skär man lite varje år, inte mycket vart femte.

Kvastarna i trädet är helt naturliga, de kallas häxkvastar. Björk lever som andra träd tillsammans med svampar, och den här gör att träden svarar med skottbildning. Du kan visserligen ta bort dem om du vill - men varför om syftet är att träden ska vara vindläande? Tät kvastbildning är ju bra för detta!

Svampen heter Taphrina betulina (fint namn eller hur?) och är släkt med jästsvampar.

LaPaloma
Tusen tack för dina fina och utförliga svar! Du ger mig en helt annan syn på detta med träd och buskar i trädgård och inspirerar till att tänka i andra banor.
Bassam

Hej

Det är bästa tid för beskärning J A S, om man vill minska svamp skador, detta möjligt genom att man gör bra beskärning, för att bra beskärning tillåter vind och ljus går bra genom växter så svampen försvinner på grund att svampen inte tycker om luften och ljus,

H_Bassam
Cilla
Finns många sätt att skapa rum i en trädgård...

Klassikern - syrénbersån. Viktigt dock att den inte är för liten, denna är i minsta laget. Dessutom skuggas den del av dagen av huset, det är en kall, märk skugga som nästan ingen njuter av.

En annan stensatt:

Den strama formbeskurna varianten för insynsskydd:

Om man har plats och vill ha tak
http://www.kungsbackatradgardsvanner.se/bi...ksdal_bersa.JPG

En humleberså. Man sätter pålar i backan och låter humlen slingra sig upp. mer rumskänsla än vindlä normalt sett.

Kombinerat rum pålar, armeringsgaller, blåregn. Går att skapa också med härdigare gullregn eller härdig klätterros

Lummighet som man beskär ett valv i kan göras i snabbväxande asp

Rak päronspaljé, kan göras i härdigare äpple

LaPaloma
Nu gav du mig en idé till! Till vänster om björkarna har vi en trädhäck mot havet. Jag hade först tänkt sätta höga hostor framför häcken då den är lite kal nertill för att skapa mer lä men jag kan ju faktiskt sätta lite buskar istället och skapa ett rum. Tänkte att det kanske kunde bli lite som bilden med flickan och stenplattorna som du visade.

Vilka buskar skulle passa? Tänkte spirea av något slag - de är ju relativt snabbväxande. Finns det något annat?

Längst ut till höger på denna häck finns en schersmin som inte har blommat på 6 år. Tyvärr har jag varit tvungen och flytta den ett antal gånger och den har bara suttit på denna plats ett år (beskar den kraftigt också). Tänkte att den skulle få vara kvar.

Framför häck och buskar kanske jag kan bygga en pergola av armeringsjärn där jag kan sätta lite klätterväxter? Inne i pergolan stensätter jag med vanliga grå stenplattor. Några buskar i anslutning till pergolan också.

Till vänster har jag en sockertoppsgran och bredvid den finns växthuset med odlingslådor utanför. Då kanske denna del av trädgården blir ett litet rum!

Enda nackdelen nu är att vi har så mycket snö kvar och tjälen sitter kvar i marken en del. Känner verkligen att jag vill komma igång nu!

[attachment=69570:P4290004__800x600_.jpg]
Cilla
Du har redan bra idéer. Platsen ger massor av möjligheter också. Använd den här tiden att sätta ut pinnar, känna in var lummighet skulle funka bäst, var det känns bra att sitta mm. Och tänk på sjöutsikten också så att du har den kvar här och var. Ofta blir sådan till och med mer lockande om den syns mellan växter i förgrunden.

odla.nu har skrivit en artikel med förslag på härdiga buskar och småträd:

http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...-buskar-i-zon-6

Om man ska handla av dessa vet jag inte, har aldrig gjort det, men här buskförslag härdiga till zon 5:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/1...7&subgid=20

Om man ska göra berså på ett ställe där det blåser vill man ofta ha högre buskar än rosor, men här förslag på härdiga rosor:

http://www.mobackes.se/Produkter/rosor_kanadensiska.htm

Alltid en början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon