EKLO
Hej,

Jag har en del perenner som jag nu flyttat ut och in under 3 dagar, först i bara några timmar i skugga, sedan lite mer för var dag, i dag i delvis sol.

Alla verkar må fint, och frostrisken här i zon 1-2 på västkusten betraktar jag av erfarenhet som väldigt, väldigt liten.

Hur länge brukar ni härda era växter ute - hur många dagar släpar ni in och ut, och vad är det som gör att ni gör som ni gör, dvs hur har ni bestämt hur länge det behövs?

alla erfarenheter och tios mottages tacksammast!

RitRat
Ju längre period du orkar bära in o ut, desto bättre start får plantorna.
Ibland har jag gjort det i 14 dagar.... Först till skugga, sedan successivt mer o mer till solen (om de är en solälskande växt). Ändå kan det bli solbrända vita blad ibland.

Kolla noga i väderleksrapporterna vilka nattemperaturer som lovas, innan du lämnar dem ute helt. Det finns ju växter som inte ens tål +5 grader, så minusgrader är inte enda kriteriet.

Förstås kan man inte lita på väderleksrapporterna till 100%. Varje trädgård har sin mikroklimat! Men Yr.no är min favorit.
katah
Jag är hopplös med det där att konka fram och tillbaks.
Och mina växter verkar klara sig ändå....

gnon49
Mina plantor åker ut i mitten av april till ett ouppvärmt rum. Där får dom stå tills utplantering i början av juni. En liten chock får dom säkert men dom hämtar sig snabbt till kylan i rummet och klarar sig alltid. Har upptäckt att även små plantor är tåliga så länge inte frosten letar sig in.
rosita
Jag brukar avhärda ca 10 dagar och det har ändå hänt att en del blad (ibland hela plantan) bränts av solen. Därför använder jag odlingsväv som solskydd över plantorna, när jag slutligen planterar ut dem. Det funkar ju också som frostskydd, när jag plantar tidigt. Mina kålplantor har redan stått plantade i 10-14 dagar och står under odlingstunnel. När jag ska ta bort odlingsväven, passar jag på en molnig dag.
Egorina
Som jag skrev i en annan tråd så avhärdar jag inte mina sommarblommor alls utan dom åker från växthuset i kanalplast direkt ut i krukorna, och det har inte varit några problem. Kan faktiskt inte minnas att solen skulle ha bränt en enda växt.
RitRat
CITAT (Egorina @ 01-05-2012, 14:49) *
Som jag skrev i en annan tråd så avhärdar jag inte mina sommarblommor alls utan dom åker från växthuset i kanalplast direkt ut i krukorna, och det har inte varit några problem. Kan faktiskt inte minnas att solen skulle ha bränt en enda växt.

Det är lättare för dem som har växthus. Då behövs inte avhärdning. Men vi som driver upp plantor i bostaden, med temperaturer kring 20-22 dygnet runt, och med dubbla fönsterglas som inte släpper in så mycket ljus, behövs en avhärdningsperiod absolut. Plantorna blir chockade av den starka solen, och de svala nätterna ute.
Alexander-VG-zon3
Svala nätter tycker jag inte är så stort problem har inte varit det hos mig (om det inte blir frost då skadas dom svårt och/eller dör) exempel har jag planterat ut chili nu i april (direkt från inne) och dom har redan fått nya blad och har inte haft nåt problem med nätterna.

vissa väldigt tropiskaväxter och typiskt känsliga grönsaksväxter mår dåligt när det blir under +10c +5c dock dör dom sällan och man får ändra lite rutiner med vattning och så, däremot frost är nogd et man ska hålla sten koll på då det händer är det kört.

Solen är jag alltid noga med att skydda mot i början. Men även det varierar många växter tål solen direkt också från inne. Vissa är känsligare och vissa tåligare. Ljus luftig väv över skyddar bra såväl för sådder från inne som krukväxter man tar ut på våren-försommaren.

EDIT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon